Vanliga frågor

Hittar du inte det du söker här? Kontakta oss på info@idehist.uu.se så hjälper vi dig!

Att vara studentrepresentant är en mycket bra erfarenhet under studietiden. Du är med och ser till att utbildningen utvecklas och att Uppsala universitet fortsätter att vara ett universitet i världsklass! Du lär dig en massa saker som du har nytta av senare och knyter kontakter med personer som jobbar på universitetet och med andra studenter. Dessutom är många uppdrag arvoderade vilket är en kul bonus.

Här kan du söka lediga uppdrag vid Historisk-filosofiska fakulteten:

Uppsala Studentkår, lediga uppdrag

Kontakta gärna Uppsala studentkårs fakultetssamordnare, fakultetssamordnare@uskar.se, som kan hjälpa dig att hitta ett uppdrag som passar dig och berätta mer om vad det innebär att vara studentrepresentant.

Som student vid Uppsala universitet har du möjlighet att läsa kurser vid något av universitetets partneruniversitet utomlands.

För institutionens studenter finns två olika vägar till utlandsstudier:

Om du går en fristående kurs och vill avbryta dina studier, kan du anmäla detta själv genom att söka upp kursen i Ladok och ange "Jag vill inte längre läsa den här utbildningen". Om du gör ett avbrott inom tre veckor från kursstart, kan du söka kursen igen om den ges vid ett senare tillfälle.

Om du går Masterprogrammet i idéhistoria eller Historikerprogrammet och vill avbryta dina studier, behöver du ansöka om detta genom att fylla i denna blankett:

Anmälan om studieavbrott

Om du behöver ta en paus från studierna kan du ansöka om studieuppehåll genom att fylla i blanketten nedan. Om du får studieuppehåll beviljat innebär det att du har platsgaranti efter studieuppehållet.

Ansökan om studieuppehåll

Vilka skäl som ger rätt till studieuppehåll hittar du i Universitets- och högskolerådets författningssamling. Om du anger andra skäl i din ansökan, så avgör ansvariga för utbildningen om studieuppehåll kan beviljas.

Om du har en varaktig funktionsnedsättning som blir ett hinder i studierna kan du få riktat pedagogiskt stöd under din studietid. Ansökan om stöd görs hos universitetets samordnare för riktat pedagogiskt stöd, se mer här: Studera med funktionsnedsättning.

När du har fått ett intyg om beviljat riktat pedagogiskt stöd (s.k. NAIS-intyg) ska du skicka det via e-post till institutionens kontaktperson för studenter med funktionsnedsättningar. Kontaktpersonen meddelar dig hur institutionen kan tillgodose dina anpassningar, och samordnar vid behov stödet med kursens lärare.

Kontaktperson HT24:
Ingrid McGarry
ingrid.mcgarry@littvet.uu.se

För att ansöka om tillgodoräknande av en kurs eller del av en kurs, fyller du i denna blankett:

Ansökan om tillgodoräknande

Har du haft ett studieuppehåll och vill återgå till dina studier och häva uppehållet, fyller du i denna blankett:

Anmälan om återgång till studier

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin