Statsvetenskapliga institutionens krav på praktikplatserna

Eftersom du är oavlönad under praktiken, och således själv "investerar" en termins studiemedel, skall de arbetsuppgifter som tilldelas dig motsvara syftet för praktikprogrammet. Detta är också viktigt för att kunna motivera att en termins praktik skall jämställas med en termins teoretiska studier inom utbildningen (30 högskolepoäng). Se kursplanen för Praktik 30 hp.

Handledning

Handledning är ett viktigt inslag i utbildningen under praktikterminen. För att göra praktiken så meningsfull som möjligt, för både dig som praktikant och praktikplatsen, är det nödvändigt att du får handledning i det löpande arbetet. Det sker genom att organisationen utser en handledare för dig. I handledningen ingår att introducera, instruera, följa upp och stödja dig i arbetet.

Det är du som praktikant och handledaren som ansvarar för att relevanta arbetsuppgifter erhålls och att syftet med praktiken uppfylls. Handledare och praktikant skall tillsammans upprätta en plan för hur tilltänkta arbetsuppgifter skall genomföras. Handledaren ansvarar också för och att du erhåller relevant stöd och eventuell utbildning för att kunna genomföra sina arbetsuppgifter.

Det är lämpligt att du tidigt får egna arbetsuppgifter för att på ett konkret sätt komma i kontakt med arbetet och de andra anställda på praktikplatsen.

Handledarens kunnande och yrkeserfarenhet är viktiga resurser under praktiktiden. Integration av teori och praktik är en process där handledaren skall medverka till att förmedla kunskaper, ge stöd och hjälp med att lösa konkreta frågor och även diskutera den kommande yrkesrollen.

Behörighet att göra praktik

Är du antagen till Politices kandidatprogrammet eller Politices Masterprogrammet har du möjlighet att genomföra en praktiktermin (30 hp) inom ramen för ditt program. Praktikterminen ger akademiska poäng och kan därmed inkluderas i en examen från Uppsala universitet. Denna möjlighet gäller endast studenter som är aktiva studenter på respektive program.

Praktiken administreras av statsvetenskapliga institutionen (oavsett vilket huvudområde som valts). Ansökningsproceduren inleds med att du lämnar en intresseanmälan till institutionen. Praktik kan ske endast på en av statsvetenskap­liga institutionen i förväg godkänd praktikplats.

Läser du på Politices kandidatprogrammet genomför du praktiken under den sista och sjätte terminen på programmet. Intresseanmälan tas emot av institutionen endast från de studenter som har påbörjat C-kursen i sitt fördjupningsämne. Ett ytterligare förkunskapskrav är att 75 hp av de fyra obligatoriska kurserna (90 hp) skall vara avklarade.

Läser du det tvååriga Politices Masterprogrammet rekommenderas att du gör praktik under programmets fjärde termin. Förkunskaper inför praktikkursen: 30 hp på avancerad nivå.