Arbetsskador och tillbud

En arbetsskada är olycksfall i arbetet eller i studierna, ett färdolycksfall till eller från studierna eller en arbetssjukdom (AJ).

Ett tillbud innebär att något har inträffat där en eller flera personer kunnat bli skadade men inget hände, en nästanolycka (OJ).

Både arbetsskador och tillbud ska rapporteras.

Rapportering av arbetsskador och tillbud

Du som student har, liksom anställda, ett ansvar för att rapportera tillbud och arbetsskador till din lärare/handledare/prefekt/motsvarande. Anmälan är viktig för att du ska kunna få eventuella ersättningar som du har rätt till nu eller i framtiden. Den är också en hjälp i universitetets arbete med att förbättra din och andras studiemiljö.

Vad ska du göra?

  1. Har du drabbats av en arbetsskada eller tillbud ska du ta kontakt med den som är ansvarig för din kurs. Kursansvarig hjälper dig vidare så att arbetsskadan eller tillbudet rapporteras i enlighet med universitetets rutiner. Universitetet anmäler alla arbetsskador till Försäkringskassan.
  2. Du som har råkat ut för en arbetsskada som har anmälts till Försäkringskassan kan ansöka om eventuell ersättning från Kammarkollegiets olycksfallsförsäkring. Olycksfallsförsäkringen gäller om du som student råkar ut för en olycka under schemalagd tid eller under resan till och från studierna. Försäkringen gäller både vid studier i Sverige och utomlands.

Vad ska universitetet göra?

  1. Din prefekt/motsvarande rapporterar arbetsskadan eller tillbudet i IA-systemet, universitetets system för rapportering av den här typen av händelser. Prefekt/motsvarande ansvarar för att arbetsskadan eller tillbudet utreds, eventuella åtgärder vidtas samt följs upp. Studerandeskyddsombudet ska informeras.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin