Råd till dig som pluggar hemma på distans

De flesta av oss tillbringar just nu mer tid hemma än vi är vana vid. Vi pluggar hemma, vi jobbar hemma, kanske är vi krassliga eller sitter i karantän hemma för att vi löpt risken att smittas. En utmaning med att ställa om och studera hemma på distans är att det kan påverka strukturen och rutinerna vi haft tidigare. Här är råd till dig som pluggar hemma, oavsett om det är självvalda distansstudier eller påtvingade på grund av coronautbrottet.

Att plugga hemma

Skapa en arbetsplats hemma

Som student är det vanligt att bo på liten yta. Det blir då extra viktigt att tänka på var och hur du sitter när du studerar. Försök i alla fall att ha en hörna som bara är till för studier. Det kan vara ena änden av köksbordet till exempel. Undvik om möjligt att sitta i sängen och försök ha en god arbetsställning.

Prata ihop er om ni är flera hemma

Om ni är flera som arbetar eller pluggar hemma kan det vara en bra idé och sitta ner och prata ordningsregler. Vem ska jobba var? Kan ni jobba båda samtidigt eller behöver ni turas om för att inte störa varandra? Bor du tillsammans med andra som inte arbetar eller studerar behöver du vara tydlig med att du behöver arbetsro.

När arbetsdagen är slut

När dagen är slut är det bra att lägga undan dator, böcker, anteckningar och så vidare. Det kan räcka med att stoppa ner dem i en väska eller lägga dem på en stol som du skjuter in under bordet. Låt inte allting flyta ihop bara för att du inte rent fysiskt förflyttar dig mellan olika platser.

Skapa rutiner för att hålla fokus

Förbered dig

Det kan överhuvudtaget vara svårare att skilja på tid för studier och för fritid, och nu kan det vara svårare än någonsin. Ett allmänt råd kan därför vara att försöka bibehålla eller skapa goda rutiner kring till exempel studietid, pauser, mat- och sovtider och motion. Försök att göra din dag så normal som möjligt.

Stig upp den tid du brukar. Ät frukost ta på dig kläder som du kan gå ut i. Inled dagen med en promenad eller cykelrunda som om du tog dig till biblioteket eller universitetet. Bestäm mellan vilka tider du ska studera och håll dig till den start- och sluttid du har bestämt.

Skapa veckoschema och att göra-lista

Gör ett veckoschema och en att-göra-lista för varje dag. Dela upp uppgifterna i mindre delmål så att du ofta kan bocka av någonting från din lista. När du klarar ett delmål får hjärnan positiv feedback som uppmuntrar att gå vidare till nästa uppgift.

För att göra det enkelt att komma igång, låt alltid ditt första delmål vara litet och enkelt. Gör en sak i taget och försök inte "multitaska". Lägg in pauser och tid för lunch i ditt schema.

Hjälp din koncentration och undanröj distraktioner

När det är kris omkring en kan det bli svårare än vanligt att koncentrera sig. Då är det ännu viktigare att stänga av sådant som kan störa. Identifiera eventuella distraktioner och acceptera att du behöver blockera eller helt lägga undan dem under dina studiepass.

  • Lägg undan mobilen eller ha den på ljudlöst eller stör ej.
  • Stäng ner program på datorn som du inte behöver.
  • Om ni är flera där hemma – dela upp ytan så att du har din egen arbetsplats. Bestäm i förväg när ni ska pausa och när ni ska låta bli att störa varandra.
  • Ta hjälp av webbverktyg eller appar för att undvika distraktioner. Det finns olika blockeringsverktyg för webbsidor och timer-appar som hjälper dig att dela upp ditt arbete under dagen.

Följ undervisningen

Det är viktigt att du följer föreläsningar och deltar i seminarier. Då får du möjlighet att kolla av att du ägnar dig åt rätt saker och tillfälle att ställa frågor om det du läser.

Håll kontakten med andra

Du behöver arbetskamrater även om du arbetar hemifrån. Träffa dina kursare online – via exempelvis videosamtal och chatt.

Testa att plugga tillsammans genom att ha videosamtal med webkameran på och låt kursarna se att du jobbar. Ni kan också diskutera innehållet i föreläsningarna och kurslitteraturen eller ge varandra respons på texter.

Se till att må bra i den sociala isoleringen. Chatta med kurskamrater. Ordna fikapauser på Zoom. Ring en vän.

Kom ihåg återhämtning och att ta pauser

Ta paus!

Se till att få tillräckligt med tid för återhämtning både genom att ta korta pauser under dagen och genom att schemalägga längre paus för lunch.

Sätt till exempel ett alarm på en tjugo-fyrtio minuter, beroende på vad du känner är lagom. Läs och jobba utan att kolla på annat under detta pass. En kort paus, och sedan tar du ett nytt pass. Ett antal sådana studiepass bildar en arbetsdag.

Ta tid för vila, till exempel på kvällar och helger.

Rör på dig

Rör på dig varje dag, gärna mitt på dagen. På så sätt håller du konditionen uppe och får dagsljus som hjälper dig att hålla dig pigg. Det är lätt att bli sittande länge i olämpliga ställningar när man jobbar hemma. Se till att du tar en mindre paus varje timme och rör på dig lite.

Oro

Det är mycket som är ovisst just nu och fullt naturligt att känna sig orolig och bekymrad. Oro tar energi, så lägg inte den energi du har kvar på onödiga saker. Koncentrera dig på här och nu och att göra det som behövs för tillfället.  Du kan skriva dagbok för att hantera dina känslor och hålla motivationen uppe. Om du är väldigt orolig kan det vara bra att inte titta för mycket på nyheter. Försök distrahera dig i stället. Läs en bok. Spela ett spel. Se en film.

Se Studenthälsans råd om hur du kan hantera oro i coronatider.

Belöna dig själv

När du gjort din arbetsvecka, kom ihåg att ta helg och belöna dig själv, till exempel genom att göra något du tycker är trevligt!