Vad är meningen, egentligen? – Samtal om existentiell hälsa

• Webbsida
  • Arrangör: Studenthälsan
  • Kontaktperson: studenthalsan@uu.se

Forskning visar att upplevelsen av mening i livet har en rad positiva effekter på vår hälsa och utveckling som människor. Men att hitta mening är inte alltid det lättaste. Välkommen till ett gruppsamtal om existentiell hälsa!

De existentiella frågorna är som stjärnorna i skyn – de är alltid där, men de syns bara om natten"– Irvin Yalom. Forskning visar att upplevelsen av mening i livet har en rad positiva effekter på vår hälsa och utveckling som människor. Att hitta mening är inte alltid det lättaste, och vi kan känna oss isolerade i våra tankar om liv och död, om klimathot och himlens oändlighet.. Välkommen till Vad är meningen, egentligen? – Samtal om existentiell hälsa.

Varje träff utgår från ett tema från Världshälsoorganisationens, WHOs, åtta dimensioner av existentiell hälsa. Det handlar om frågor som har funnits med i mänsklighetens historia länge – inom filosofi, religion och psykologi – och som fortfarande är aktuella.

Vi möts vid sex tillfällen på måndagar med start 14 oktober fram till 25 november. Den 11 november har gruppen paus.

Gruppen leds av personal från Studenthälsan och Universitetskyrkan.

Anmälan: Anmäl dig via vårt digitala formulär, senast 10 oktober. Efter din anmälan kommer vi att kontakta dig via telefon.

Läs mer om studenthälsan och vårt utbud