Kognitionsvetenskap för ämneslärare 7,5 hp

Kognitionsvetenskap för ämneslärare handlar om hur vi kan förbättra undervisning och lärande i förhållande till hur elever tänker och lär sig.

Kursen är skräddarsydd för dig som är högstadie- eller gymnasielärare inom samhällsvetenskapliga ämnen, svenska och språk på högstadiet eller gymnasiet.

Kursen är på avancerad nivå och ges av Uppsala universitet på uppdrag av Skolverket.

endast skissbild bytes vid publicering

Information och anmälan

Hösten 2024

Start: 2024-08-28 Slut: 2025-01-15

Kursens omfattning: Distansundervisning kvartsfart. Sammanlagt 10 träffar via Zoom. Samtliga tillfällen sker mellan 15.30 - 18.00.

Behörighet: Lärarlegitimation

Avgift: Kursen finansieras av Skolverket och är därmed avgiftsfri.

Ansvarig Institution:
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Höstens kurs är fulltecknad

Kontakt

Kursinnehåll: Kursansvarig Martin Karlberg (profilsida), universitetslektor vid Inst. för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi.

Anmälan och administrativa frågor: Jörgen Byström (e-post) projektkoordinator vid avdelningen för uppdragsutbildning.

Om utbildningen

Kognitionsvetenskap för ämneslärare handlar om hur vi kan förbättra undervisning och lärande i förhållande till hur elever tänker och lär sig. Kursen är skräddarsydd för dig som är verksam inom samhällsvetenskapliga ämnen, svenska och språk på högstadiet eller gymnasiet och fokuserar på effektiva undervisningsmetoder, som tar hänsyn till hur elever bearbetar och behåller information och främjar och förbättrar elevers ämneskunskaper och färdigheter. I kursen studerar vi därför hur elever tänker, lär sig, minns, löser problem, kommunicerar och fattar beslut

I kursen går vi bland annat igenom kognitionsvetenskapliga begrepp och principer för att hantera utmaningar med kognitiv belastning, modalitetseffekter och transfer.

Vi behandlar hur lärare kan bedriva undervisning och ledarskap på evidensinformerad grund och hur lärare kan hantera AI, digitala medier och utforma klassrummet så att det främjar uppmärksamhet och lärande. Vi går också igenom hur lärare genom undervisningsdesign på kognitionsvetenskaplig grund kan arbeta med bland annat testbaserat lärande, utspridd övning, kognitivt lärlingsskap och återkoppling

Kursen ger lärare möjlighet att använda kognitionsvetenskap i designen av effektiva undervisningsstrategier i olika ämnen. Kursdeltagarna får också utbildning i hur de kan analysera och förklara sambandet mellan ett effektivt ledarskap i klassrummet och elevernas kunskapsutveckling samt hur de kan implementera evidensbaserade undervisnings- och ledarskapsstrategier.

Kursplan (utbildningskatalogen)

  • Kognitionsvetenskapliga begrepp och principer, inklusive lagringsstyrka, hämtningsstyrka, kognitiv belastning, modalitetseffekter och transfer
  • Undervisning och ledarskap på evidensinformerad och kognitionsvetenskaplig grund
  • Undervisningsdesign utifrån kognitionsvetenskapliga principer, inklusive testbaserat lärande, utspridd övning, kognitivt lärlingsskap, återkoppling, önskvärda svårigheter
  • tillämpning av kursinnehållet, där kursdeltagaren använder sig av kognitionsvetenskapliga principer för att utforma och genomföra egen undervisning

kognitionsvetenskaplig grund samt hur dessa kan implementeras i ämnesundervisning för att stärka elevers kunskapsutveckling inom ämnesområdena samhällsvetenskap, svenska eller språk.

Kursens syfte är att ge kunskap om evidensinformerade undervisningsstrategier på kognitionsvetenskaplig grund samt hur dessa kan implementeras i ämnesundervisning för att stärka elevers kunskapsutveckling inom ämnesområdena samhällsvetenskap, svenska eller språk.

Efter genomgången kurs ska kursdeltagaren kunna:

  • använda kognitionsvetenskapliga begrepp på konkreta problem i undervisningen i samhällsvetenskap, svenska eller språk
  • integrera kognitionsvetenskapliga teorier i designen av effektiva undervisningsstrategier
  • analysera, förklara och diskutera sambandet mellan ett effektivt ledarskap i klassrummet och elevernas kunskapsutveckling med hjälp av kognitionsvetenskapliga perspektiv
  • implementera evidensbaserade undervisnings- och ledarskapsstrategier, för att baserat på kognitionsvetenskap, utforma och utveckla undervisning som främjar och förbättrar elevers ämneskunskaper och färdigheter
  • analysera och diskutera vilka begränsningar som finns avseende generaliserbarheten av kognitiva principer och evidensbaserade undervisningspraktiker

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.

Kursen genomförs på distans. Undervisningen sker på svenska. Kursen ges via lärplattformen Studium och videokonferensplattformen Zoom,

Examination

Kursen examineras skriftligt och muntligt, exempelvis genom skriftlig tentamen och muntlig redovisning.

För litteraturlista se kursplanen

Kursplan pdf Pdf, 219 kB.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin