Neurolingvistik I. Läsning och skrivning
Kursplan, Grundnivå, 5LN325
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 5LN325
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Lingvistik G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Per capsulambeslut, 6 maj 2009
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen ingår som obligatorisk kurs i logopedprogrammet termin 4. Kursplanen är fastställd av Programkommittén för logopedutbildningen 2007-05-21 och senast reviderad 2007-06-20.
Behörighetskrav
För tillträde till termin 4 krävs 78 godkända hp från programkurser från tidigare terminer.
Godkänd kurs Neuropsykologi I.
Logopedprogrammets uppläggning bygger på en klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.
Mål
Kursen syftar till att ge kännedom om teoretiska modeller och undersökningsmetoder rörande språkets organisation i hjärnan samt att ge kunskaper om språk och hjärna ur utvecklingsperspektiv, om fonologi, grammatik, lexikon och pragmatik ur neurolingvistiskt perspektiv, om relationen mellan talspråk och skriftspråk, om läs- och skrivprocessen samt ge kännedom om teorier om normal läs- och skrivutveckling
Efter avslutad kurs skall studenten för att förtjäna betyget Godkänd kunna:
redogöra för olika teoretiska modeller och undersökningsmetoder rörande språkets organisation i hjärnan
redogöra för språk och hjärna ur utvecklingsperspektiv
problematisera fonologi, grammatik, lexikon och pragmatik ur neurolingvistiskt perspektiv
redogöra för relationen mellan talspråk och skriftspråk
förklara läs- och skrivprocessen
analysera normal läs- och skrivutveckling med hjälp av olika teoretiska modeller
Innehåll
Språkets anatomi. Teorier om språk och hjärna. Olika språkliga nivåer ur neurolingvistiskt perspektiv: fonologi, grammatik, lexikon, diskurs och pragmatik. Multimodal kommunikation. Datorsimulering av språkliga processer.
Tal och skrift. Läsförståelse. Läs- och skrivprocessen. Metaspråkliga förutsättningar för läs- och skrivutveckling. Teorier on normal läs- och skrivutveckling. Läsinlärningsmetoder och skrivinlärningsmetoder.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen.
Examination
Individuell, skriftlig examination sker som avslutning på kursen. För godkänd kurs krävs, förutom godkänt prov, godkänt resultat på obligatoriska moment.
Efter överenskommelse med studierektor eller betygsbestämmande lärare anordnas omtentamen. Komplettering av obligatoriska moment sker efter överenskommelse med kursansvarig lärare.
Studerande som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.
Övriga föreskrifter
Kurslitteratur:
Ahlsén, Elisabeth. Introduction to Neurolinguistics. Amsterdam: Benjamins 2006.
Catts, Hugh och Kahmi, Alan (Ed.). (2004). Language and reading disabilities. Boston. Mass. 352 s.
Ytterligare material kan tillkomma.