Neurolingvistik I. Läsning och skrivning
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 5LN325
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Ahlsén, Elisabeth, Introduction to neurolinguistics, Philadelphia, PA, John Benjamins, 2006Obligatorisk
- Carroll, David W., Psychology of language, 5. ed., Australia ;a Belmont, CA, Thomson/Wadsworth, c2008Obligatorisk (Kapitel 3–9, 13.)
- Cummings, Louise., Clinical linguistics, Edinburgh, Edinburgh University Press, 2008 (S. 341–356, avsnitt §5.4 "Acquired aphasia")
- de Bot, Kees, Review article: The imaging of what in the cultural mind?, Ingår i: Second language research., 2008, s. 111–113Obligatorisk (Finns på Studentportalen.)
- Kim, Karl H. S. m.fl., Distinct cortical areas associated with native and second languages, Ingår i: Nature, vol. 388, nr. 6638, 1997, s. 171–174Obligatorisk (Återfinns även i filarean i studentportalen.)
- Paradis, Johanne; Genesee, Fred; Crago, Martha B., Dual language development and disorders: a handbook on bilingualism and second language learning, 2nd ed., Baltimore, Md., Paul H. Brookes Pub. Co., c2011 (Kap. 10 "Reading impairment" s. 234–243)
- Friederici, Angela, Neurocognition of language development, Ingår i: The Cambridge handbook of child language, New York, Cambridge University Press, 2009, s. 51–67.Obligatorisk
- Fromkin, Victoria A.; Rodman, Robert; Hyams, Nina M., An introduction to language, International ed., 9th ed., Australia, Wadsworth, Cengage Learning, c2011 (Kap. 2 "Brain and language" och kap. 12 "Writing")
- Ingram, John C. L, Neurolinguistics: an introduction to spoken language processing and its disorders, Cambridge, Cambridge University Press, 2007Obligatorisk (Kap. 3–4, 12, 14.)
- Kamhi, Alan G.; Catts, Hugh W.; Kamhi, Alan G., Language and reading disabilities, 3. ed., Boston, Pearson, cop. 2012 (Kap. 1–2, 6–10)
- Melin, Lars; Lange, Sven, Läsning, 2. uppl., Lund, Studentlitteratur, 1989Obligatorisk (kap. 4 &
quot;Bokstäver& quot; (s. 62–81) & kap. 8 & quot;Läsutveckling& quot; (s. 125–138)) - Nauclér, Kerstin, Hur utvecklas stavningsförmågan under skoltiden?, Ingår i: Språkutveckling under skoltiden, Lund, Studentlitteratur, 1989, s. 197–216Obligatorisk
- Paradis, Michel, A neurolinguistic theory of bilingualism, Amsterdam ; Philadelphia, Benjamins, cop. 2004Obligatorisk (Del av kap. 3 "Bilingual aphasia", s. 63–95.)
Ytterligare material kan tillkomma.
Referenslitteratur
- Bear, Mark F.; Connors, Barry W..; Paradiso, Michael A.., Neuroscience: exploring the brain, 3. ed., Baltimore, MD, Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2007 (Kap. 20 "Language".)
- Haverkort, Marco; Stowe, Laurie A.; Zwartz, Frans, Rethinking the neurological basis of language, Ingår i: Lingua: international review of general linguistics: revue internationale de linguistique générale, 2005, s. 995–1042 (Via Studentportalen.)
- Männel, Claudia; Friederici, Angela, Event-related brain potentials as a window to children's language processing: From syllables to sentences, Ingår i: Developmental psycholinguistics: on-line methods in children's language processing, Amsterdam, John Benjamins Pub., c2008, s. 29–72
- Rispens, Judith; Krikhaar, Evelien, Using event-related potentials in language acquisition research, Ingår i: Experimental methods in language acquisition research, Amsterdam, John Benjamins, c2010, s. 96–114
- Söderbergh, Ragnhild, Barnets tidiga språkutveckling, 2., [rev. och utök.] uppl., Malmö, Liber, 1988 (s. 110–139)
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2014
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2011
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2009
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2007, version 3
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2007, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2007, version 1