Ledarskap, lärande och kunskapssyn
7,5 hp
Kursplan, Avancerad nivå, 2PE104
- Kod
- 2PE104
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogiskt ledarskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 15 mars 2012
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i Masterprogrammet i pedagogiskt ledarskap. Den kan genomföras som fristående kurs.
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp
Mål
Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna:
- redogöra för centrala teoretiska perspektiv på individuella, kontinuerliga lärprocesser hos vuxna och sätta sådana lärprocesser i relation till kunskapssyn och kunskapsbegrepp
- identifiera förutsättningar och metoder för hur individers lärande kan stimuleras och kommuniceras i utvecklingen av arbetsuppgifter och samverkansformer inom en verksamhet
- kritiskt granska hur ett pedagogiskt ledarskap kan skapa förutsättningar för och ta tillvara individers lärande och utveckling i arbetet.
Innehåll
- Pedagogisk teori om transformativa lärprocesser hos vuxna
- Epistemologiska perspektiv på kontinuerliga lärprocesser i arbetet
- Motivation och kreativitet i samband med utförande av uppgifter, olika arbetssätt och samverkansformer
- Möjligheter och hinder för perspektivskifte i samband med utvecklingsarbete
- Hur man som pedagogisk ledare kan skapa utrymme och kommunikativa förutsättningar för kreativitet och transformativa lärprocesser
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner samt individuella uppgifter.
Examination
Examinationen sker skriftligt och/eller muntligt.
För godkänt betyg fordras att samtliga skriftliga och eventuella muntliga uppgifter fullgjorts.