Ledarskap, lärande och kunskapssyn

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2PE104

Kod
2PE104
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Pedagogiskt ledarskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 15 mars 2012
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ingår i Masterprogrammet i pedagogiskt ledarskap. Den kan genomföras som fristående kurs.

Behörighetskrav

Examen på grundnivå om minst 180 hp

Mål

Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna:

  • redogöra för centrala teoretiska perspektiv på individuella, kontinuerliga lärprocesser hos vuxna och sätta sådana lärprocesser i relation till kunskapssyn och kunskapsbegrepp
  • identifiera förutsättningar och metoder för hur individers lärande kan stimuleras och kommuniceras i utvecklingen av arbetsuppgifter och samverkansformer inom en verksamhet
  • kritiskt granska hur ett pedagogiskt ledarskap kan skapa förutsättningar för och ta tillvara individers lärande och utveckling i arbetet.

Innehåll

  • Pedagogisk teori om transformativa lärprocesser hos vuxna
  • Epistemologiska perspektiv på kontinuerliga lärprocesser i arbetet
  • Motivation och kreativitet i samband med utförande av uppgifter, olika arbetssätt och samverkansformer
  • Möjligheter och hinder för perspektivskifte i samband med utvecklingsarbete
  • Hur man som pedagogisk ledare kan skapa utrymme och kommunikativa förutsättningar för kreativitet och transformativa lärprocesser

Undervisning

Föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner samt individuella uppgifter.

Examination

Examinationen sker skriftligt och/eller muntligt.

För godkänt betyg fordras att samtliga skriftliga och eventuella muntliga uppgifter fullgjorts.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin