Lärande och utveckling med inriktning mot förskolan
Kursplan, Grundnivå, 4PE005
- Kod
- 4PE005
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1N, Pedagogik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 3 maj 2011
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom ramen för förskollärarprogrammet. Kursplanen gäller från och med ht 2011.
Behörighetskrav
En B, Nk A, Sh A (områdesbehörighet 6a)
Mål
Syftet med kursen är att introducera olika teoribildningar om lärande och utveckling. På kursen problematiseras teorier om lärande och utveckling och de sätts i relation till konkreta undervisningssituationer för förskollärare. Kursen syftar även till att introducera specialpedagogiska perspektiv.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för de centrala delarna i olika teoribildningar om lärande och utveckling.
- identifiera, sammanställa och redogöra för skillnader och likheter i olika teoribildningar om lärande och utveckling.
- göra enkla analyser av undervisning med hjälp av begrepp från teorier om lärande och utveckling.
- beskriva barns förutsättningar och villkor i relation till frågor om språkets betydelse för lärande och utveckling
- beskriva barns förutsättningar och villkor för lärande och utveckling med hjälp av begreppen kön, etnicitet och klass.
- beskriva barns förutsättningar och villkor för lärande och utveckling ur ett specialpedagogiskt perspektiv.
Innehåll
- Hur olika teoribildningar om lärande och utveckling använts och utvecklats över tid inom forskning och utbildning.
- Olika perspektiv på lärande och hur de kan påverka utformningen och resultatet av undervisning.
- Barns förutsättningar och villkor för lärande i relation till språk, kön, etnicitet, och klass.
- Introduktion till specialpedagogik.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och grupparbete.
Examination
Examination sker genom bedömning av muntliga och skriftliga uppgifter som ges i anslutning till seminarier och övningar. Kursen avslutas med en individuell skriftlig examination.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2011