Lärande och utveckling med inriktning mot förskolan
10 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE005
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Barn och naturvetenskap: upptäcka, utforska, lära, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2008Obligatorisk (s. 26–43. 8 s.)
- En skönlitterär vuxenbok och en [barnbok alt ungdomsbok] som behandlar aspekter av lärande och utveckling., Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierObligatorisk
- Gustavsson, Bernt, Utbildningens förändrade villkor: nya perspektiv på kunskap, bildning och demokrati, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2009Obligatorisk (s. 40–64, 73–95. (47 s.))
- Hellsing, Lennart, Tankar om barnlitteraturen, [Ny utg.], Stockholm, Rabén & Sjögren, 1999Obligatorisk ((Ca 40 sidor) Kapitlen "Barnlitteraturens mål och medel" och "Om värderingar".)
- Hwang, Philip; Nilsson, Björn, Utvecklingspsykologi, 3., rev. uppl., Stockholm, Natur och kultur, 2011Obligatorisk (Valda delar, cirka 200 s.)
- Sandberg. Anette, Med sikte på förskolan: barn i behov av stöd, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk (Kapitel 1 och 2. 43 s.)
- Nilholm, Claes, Specialpedagogik: vilka är de grundläggande perspektiven?, Ingår i: Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 10, nr. 2, 2005, s. 124–139Obligatorisk
- Perspektiv på barndom och barns lärande: en kunskapsöversikt om lärande i förskolan och grundskolans tidigare år, Stockholm, Skolverket, 2010Obligatorisk (Ca 60 s.)
- Phillips, D.C; Soltis, Jonas F, Perspektiv på lärande, Norstedts, 2010Obligatorisk (Kapitel 1–9, (cirka 140 s.))
- Pramling Samuelsson, Ingrid; Mårdsjö Olsson, Ann-Charlotte, Grundläggande färdigheter - och färdigheters grundläggande, 2. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007Obligatorisk (Sid 36–80 (44 s.))
- Wagner, Åse Kari Hansen, Den flerspråkiga människan: en grundbok om skriftspråkslärande, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk (Kapitel 1–5, ca 150 s.)
- Åberg, Ann; Lenz Taguchi, Hillevi, Lyssnandets pedagogik: etik och demokrati i pedagogiskt arbete, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2005Obligatorisk (s. 58–149. (91 s.))
- Säljö, Roger,, Lärande i praktiken: ett sociokulturellt perspektiv, Stockholm, Prisma, 2000Obligatorisk
- Nilholm, Claes, Perspektiv på specialpedagogik, Lund, Studentlitteratur, 2003Obligatorisk
Summa: cirka 1218 sidor
* Obligatorisk