Vetenskapsteori inom pedagogik och didaktik
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE102
- Kod
- 4PE102
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik A1N, Pedagogiskt ledarskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 20 juni 2012
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom masterprogrammet i Pedagogiskt ledarskap och Masterprogrammet i utbildningsvetenskap. Den kan även genomföras som fristående kurs.
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp
Mål
Kursen syftar till att ge en grundläggande orientering i kunskaps- och vetenskapsteori samt en djupare förståelse av kunskapsteoretiska frågor och problem som är fundamentala för modern samhällsvetenskaplig begreppsbildning och metodkonstruktion.
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna översiktligt redogöra för de vetenskapsteoretiska idétraditionerna inom samhällsvetenskap
- kunna diskutera och redogöra för kunskapsteoretiska problem i relation till samhällsvetenskaplig begreppsbildning och metodologi av betydelse för utbildningsvetenskap
- kunna göra en kritisk analys av olika huvudområdens vetenskapsteoretiska grundförutsättningar samt kritiskt reflektera över dessa i relation till eget forskningsfält
Innehåll
I kursen behandlas klassiska och nutida originaltexter från olika samhällsvetenskapliga traditioner samt texter som beskriver och analyserar sådana traditioner. Bland annat behandlas positivism, kritisk rationalism, fenomenologi, hermeneutik, kritisk teori, poststrukturalism, feminism och social konstruktivism. Med detta som grund ges de studerande tillfälle att systematiskt reflektera över det egna forskningsfältet i ett större filosofiskt, historiskt och vetenskapsteoretiskt sammanhang.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier samt skriftliga och muntliga uppgifter.
Examination
Examinationen sker genom skriftliga uppgifter. För godkänt betyg fordras att samtliga uppgifter fullgjorts.