Specialpedagogik med inriktning mot ämneslärare
Kursplan, Grundnivå, 4PE022
- Kod
- 4PE022
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 12 oktober 2011
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Behörighetskrav
30 hp avklarade studier från kärnkurs 1
Mål
Kursen bygger vidare på kursen Lärande och Utveckling och fördjupar studenternas kunskap om framväxten av olika perspektiv på specialpedagogik samt konsekvenser av respektive perspektiv för elever i behov av särskilt stöd inom grundskolans senare år och gymnasiet. Kursen fokuserar på identifikation av hinder för elevers utveckling. Den fokuserar också på insatser beträffande sådana processer i pedagogiska miljöer som ger dessa elever förutsättningar för delaktighet, lärande och utveckling.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- Redogöra för både en historisk och problematiserande syn på normalitet och på vad som har krävts av elever i olika tider.
- Redogöra för och jämföra olika perspektiv inom specialpedagogik och deras implikationer för undervisning och kunskapsutveckling för elever i behov av särskilt stöd i skolan.
- Redogör för dels sådana processer i pedagogiska miljöer, som för den enskilda eleven ger förutsättningar för delaktighet, lärande och utveckling, dels sådana processer som kan förorsaka marginalisering/ uteslutning"
- Redogöra för hinder i elevers språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling ur didaktisk synvinkel
- Problematisera diagnostisering för elever i behov av särskilt stöd utifrån olika perspektiv
Innehåll
- historiska perspektiv på synen på lärande, utveckling och undervisning av elever i behov av särskilt stöd
- olika perspektiv på specialpedagogik
- teorier om normalitet samt normaliserings- och marginaliseringsprocesser
- möjligheter och hinder för delaktighet, lärande, utveckling och undervisning för elever i behov av särskilt stöd i skolan
- huvuddrag i hinder för elevers språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling
- Reflektion över diagnoser, kartläggning, åtgärdsprogram och specialpedagogiska insatser för elever i behov av särskilt stöd i skolan
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och grupparbete
Examination
Examination sker genom bedömning av muntliga och skriftliga uppgifter
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2012