Specialpedagogik med inriktning mot ämneslärare
5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE022
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
Kurslitteratur
- Assarson, Inger, Utmaningar i en skola för alla: några filosofiska trådar, Stockholm, Liber, 2009Obligatorisk (130 s.)
- Göransson, K (2006), Pedagogical traditions and conditions for inclusive education. Scandinavian Journal of Disability Research, Vol. 8, No. 1.Obligatorisk (s. 67–74. 8 s.)
- Henriksson, Carina, Klassrumsflyktingar: pedagogiska situationer och relationer i klassrummet, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk
- Hjörne, Eva, Negotiating the 'problem-child'. Child identity, parenting, and institutional agendas. Qualitative Social Work 4/4, Qualitative Social Work 4/4, 2005Obligatorisk (p. 489–507. 18 s.)
- Kadesjö, Björnd 1945-, Barn med koncentrationssvårigheter, 3. uppl., Stockholmb Liber,c 2008, Liber, 2008Obligatorisk (Ca 30 s.)
- Lunde, Olav, När siffrorna skapar kaos: matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2011Obligatorisk (Kapitel 8, s. 151–165 och kapitel 9, s. 166–185.)
- Sandström Kjellin, Margareta; Wennerström, Katrin, Classroom activities and engagement for children with reading and writing difficulties. European Journal of Special Needs Education. 21, 2, European Journal of Special Needs Education. 21, 2, 2006Obligatorisk (pp 187–200 (14 s.))
- Myrberg, Mats; Lange, Anna-Lena, Identifiering, diagnostik samt specialpedagogiska insatser för elever med läs- och skrivsvårigheter: Konsensusprojektet, Härnösand, Specialpedagogiska institutet, 2006Obligatorisk
- Ogden, Terje; Wallgren, Gunnel A., Social kompetens och problembeteende i skolan: kompetensutvecklande och problemlösande arbete., 1. uppl., Stockholm, Liber, 2003Obligatorisk (Ca 130 s.)
- Att arbeta med särskilt stöd med hjälp av åtgärdsprogram: en skrift från Skolverket., Stockholm, Liber, 2001Obligatorisk
- Allmänna råd för arbete med åtgärdsprogram, Stockholm, Skolverket, 2008Obligatorisk
- Wrangsjö, Björn, Diagnosens psykologi., Ingår i: Barn som märks: utvecklingspsykologiska möjligheter och svårigheter, Stockholm, Natur och kultur, 1998Obligatorisk (30 s.)
Totalt 722 s.
Dessutom läses:
- Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter, Stockholm, UNICEF Sverige, 2009Obligatorisk
- Ds 2008:23. FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Stockholm: Socialdepartementet. Hämtad från http://www.regeringen.se/sb/d/10055/a/101918Obligatorisk (s. 1–128)
- Salamancadeklarationen och Salamanca +10, [Stockholm], Svenska Unescorådet, [2006]Obligatorisk (58 s.)
* Obligatorisk