Utbildningens framväxt och villkor med inriktning mot grundlärare
10 hp
Kursplan, Grundnivå, 4PE055
Det finns en senare version av kursplanen.
- Kod
- 4PE055
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1F, Pedagogik G2F, Utbildningssociologi G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 12 december 2012
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i den utbildningvetenskapliga kärnan för blivande grundlärare. Kursplanen gäller från och med vt 2013
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Kursen ger en överblick över utbildningens framväxt och villkor samt de idéer som påverkat den. Syftet är att studenten ska tillägna sig en förståelse för utbildningssystemets utformning, dess historiska bakgrund samt dess idémässiga rötter. Kursen syftar även till att ge insikter i sociala, könsmässiga och etniska skillnaders strukturella betydelse för utbildning.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- sätta in utbildningens framväxt i dess idémässiga sammanhang och kunna koppla detta sammanhang till det vetenskapliga studiet av utbildning
- beskriva olika utbildningsformers historiska utveckling och utbildningssystemets aktuella struktur i Sverige samt några centrala förklaringar till utbildningssystemets uppkomst och utformning.
- utifrån ett internationellt perspektiv diskutera det svenska utbildningssystemets framväxt i relation till samhällets utveckling.
- redogöra för hur sociala, könsmässiga och etniska skillnader påverkar utbildningsverksamhet strukturellt.
- analysera lärarkårernas och lärarutbildningarnas förändring i relation till utveckling på utbildningsområdet.
- uppvisa en grundläggande förmåga i att analysera beskrivande statistik.
- kommunicera och diskutera kursinnehållet skriftligt med korrekt språklig form.
Innehåll
- Utbildningens idéhistoria och utbildningens vetenskapliggörande.
- Utbildningensformers historiska utveckling och utbildningssytemets aktuella struktur i Sverige.
- Sociala, könsmässiga och etniska skillnaders strukturella betydelse för utbildningsverksamhet.
- Samhällsförändringars betydelse för att förklara såväl utbildningars utformning, lärarnas arbetsförhållanden och de olika lärarkårernas rekrytering.
- Analyser av beskrivande statistik.
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras skriftligt. Vissa moment kan komma att examineras muntligt.