Specialpedagogik med inriktning mot ämneslärare
Kursplan, Grundnivå, 4PE022
- Kod
- 4PE022
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 17 januari 2013
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Behörighetskrav
22,5 hp godkända studier från utbildningsvetenskaplig kärna 1, inklusive Verksamhetsförlagd utbildning 1.
Mål
Kursen bygger vidare på kursen Lärande och Utveckling och fördjupar studenternas kunskap om framväxten av olika perspektiv på specialpedagogik samt konsekvenser av respektive perspektiv för elever i behov av särskilt stöd inom grundskolans senare år och gymnasiet. Kursen fokuserar på identifikation av hinder för elevers utveckling. Den fokuserar också på insatser beträffande sådana processer i pedagogiska miljöer som ger dessa elever förutsättningar för delaktighet, lärande och utveckling.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- Redogöra för både en historisk och problematiserande syn på normalitet och på vad som har krävts av elever i olika tider.
- Redogöra för och jämföra olika perspektiv inom specialpedagogik och deras implikationer för undervisning och kunskapsutveckling för elever i behov av särskilt stöd i skolan.
- Redogör för dels sådana processer i pedagogiska miljöer, som för den enskilda eleven ger förutsättningar för delaktighet, lärande och utveckling, dels sådana processer som kan förorsaka marginalisering/ uteslutning"
- Redogöra för hinder i elevers språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling ur didaktisk synvinkel
- Problematisera diagnostisering för elever i behov av särskilt stöd utifrån olika perspektiv
Innehåll
- historiska perspektiv på synen på lärande, utveckling och undervisning av elever i behov av särskilt stöd
- olika perspektiv på specialpedagogik
- teorier om normalitet samt normaliserings- och marginaliseringsprocesser
- möjligheter och hinder för delaktighet, lärande, utveckling och undervisning för elever i behov av särskilt stöd i skolan
- huvuddrag i hinder för elevers språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling
- Reflektion över diagnoser, kartläggning, åtgärdsprogram och specialpedagogiska insatser för elever i behov av särskilt stöd i skolan
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och grupparbete
Examination
Examination sker genom bedömning av muntliga och skriftliga uppgifter
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2012