Mångfald och lärande i förskolan
Kursplan, Grundnivå, 4PE077
- Kod
- 4PE077
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G2F, Pedagogik G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 6 mars 2013
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Förskollärarprogrammet.
Behörighetskrav
Minst 105 hp godkänt från termin 1, 2, 3 och 4 (90 hp termin 1, 2 och 3 + 15 hp termin 4) i Förskollärarprogrammet.
Mål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- beskriva och problematisera begreppet mångfald i termer av etnicitet, kön och social klass utifrån ett intersektionellt perspektiv,
- redogöra för mångfaldsfrågornas roll i det svenska utbildningssystemets utformning och innehåll ur ett historiskt och samtida perspektiv
- visa insikt i centrala begrepp och teorier rörande olika mångfaldsfrågor
- beskriva och problematisera mångfaldsfrågor i relation till barns lärande i förskolan
- analysera olika strategier för att hantera frågor som rör mångfald i förskolan
Innehåll
Kursen behandlar följande områden:
- Mångfaldsfrågornas roll i svensk utbildning
- Förskolans verksamhet utifrån olika mångfaldsperspektiv
- Centrala begrepp och teorier inom fältet mångfald och lärande inom utbildning
- Didaktiska val i relation till mångfaldsfrågor i förskolan
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras skriftligt.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013, version 1