Mångfald och lärande i förskolan
5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE077
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
Obligatorisk kurslitteratur
- Edling, Christofer; Liljeros, Fredrik, Ett delat samhälle: makt, intersektionalitet och social skiktning, 1. uppl., Malmö, Liber, 2010Obligatorisk (Kapitel 2, 4 och 7)
- Hirdman, Yvonne, Genussystemet, Ingår i: Demokrati och makt i Sverige: Maktutredningens huvudrapport, Stockholm, Allmänna förl., 1990, s. 73–116Obligatorisk (43 s.)
- Björk-Willén, Polly; Gruber, Sabine; Puskás, Tünde, Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2013Obligatorisk
- Bromseth, Janne; Darj, Frida, Normkritisk pedagogik: makt, lärande och strategier för förändring, Uppsala, Centrum för genusvetenskap, Uppsala universitet, 2010Obligatorisk (Valda delar enligt lärarens anvisningar.)
- Salmson, Karin; Ivarsson, Johanna, Normkreativitet i förskolan: om normkritik och vägar till likabehandling, 1. uppl., Linköping, Olika, 2015Obligatorisk (valda delar enligt lärarens anvisningar)
- Stier, Jonas; Sandström Kjellin, Margareta, Interkulturellt samspel i skolan, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk
- Tallberg Broman, Ingegerd, Pedagogiskt arbete och kön: med historiska och nutida exempel., Lund, Studentlitteratur, 2002Obligatorisk (Valda delar enligt lärarens anvisningar)
- Larsson, Esbjörn; Westberg, Johannes, Utbildningshistoria: en introduktion, 2. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Obligatorisk (kap. 22)
Övrigt material
- Nationella minoriteter i förskola och skola, Skolverket. Stockholm, 2011, Fulltext (5 s.)
- Läroplan för förskolan Lpfö 98: reviderad 2010, Stockholm, Skolverket, 2010
* Obligatorisk