Lärande och utveckling med inriktning mot förskolan
Kursplan, Grundnivå, 4PE005
- Kod
- 4PE005
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1N, Pedagogik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 2 april 2014
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom ramen för förskollärarprogrammet. Kursplanen gäller från och med ht 2011.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Naturkunskap 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Naturkunskap A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A6 a/6 a)
Mål
Syftet med kursen är att introducera olika teoribildningar om lärande och utveckling. På kursen problematiseras teorier om lärande och utveckling och de sätts i relation till konkreta undervisningssituationer för förskollärare. Kursen syftar även till att introducera specialpedagogiska perspektiv.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• redogöra för de centrala delarna i olika teoribildningar om lärande och utveckling.
• identifiera, sammanställa och redogöra för skillnader och likheter i olika teoribildningar om lärande och utveckling.
• göra enkla analyser av undervisning med hjälp av begrepp från teorier om lärande och utveckling.
• beskriva barns förutsättningar och villkor i relation till frågor om språkets betydelse för lärande och utveckling
• beskriva barns förutsättningar och villkor för lärande och utveckling med hjälp av begreppen kön/genus, etnicitet och klass.
• beskriva barns förutsättningar och villkor för lärande och utveckling ur ett specialpedagogiskt perspektiv.
Innehåll
• Hur olika teoribildningar om lärande och utveckling använts och utvecklats över tid inom forskning och utbildning.
• Olika perspektiv på lärande och hur de kan påverka utformningen och resultatet av undervisning.
• Barns förutsättningar och villkor för lärande i relation till språk, kön/genus, etnicitet, och klass.
• Introduktion till specialpedagogik.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och grupparbete.
Examination
E
Kursen examineras genom muntliga och/eller skriftliga uppgifter.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2011