Neurolingvistik I. Läsning och skrivning
Kursplan, Grundnivå, 5LN325
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 5LN325
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Lingvistik G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 27 maj 2014
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen ges inom termin 4 på logopedprogrammet.
Behörighetskrav
För tillträde till termin 4 krävs 78 godkända hp från programkurser från tidigare terminer.
Godkänd kurs Neuropsykologi I.
Logopedprogrammets uppläggning bygger på en klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.
Mål
Kursen syftar till att ge kännedom om teoretiska modeller och undersökningsmetoder rörande språkets organisation i hjärnan samt att ge kunskaper om språk och hjärna ur utvecklings-, språkstörnings- och flerspråkighetsperspektiv, om fonologi, grammatik, lexikon och pragmatik ur neurolingvistiskt perspektiv, om relationen mellan talspråk och skriftspråk, om läs- och skrivprocessen samt ge kännedom om teorier om normal läs- och skrivutveckling
Efter avslutad kurs skall studenten för att förtjäna betyget Godkänd kunna:
- redogöra för olika teoretiska modeller och undersökningsmetoder rörande språkets organisation i hjärnan,
- på ett grundläggande sätt redogöra för språk och hjärna ur utvecklings-, språkstörnings- och flerspråkighetsperspektiv,
- problematisera fonologi, grammatik, lexikon och pragmatik ur neurolingvistiskt perspektiv,
- redogöra för relationen mellan talspråk och skriftspråk,
- förklara läs- och skrivprocessen, och
- analysera normal läs- och skrivutveckling med hjälp av olika teoretiska modeller.
Innehåll
Språkets anatomi. Teorier om språk och hjärna. Olika språkliga nivåer ur neurolingvistiskt perspektiv: fonologi, grammatik, lexikon, diskurs och pragmatik. Afasityper. Flerspråkighet ur neurolingvistiskt perspektiv.
Tal och skrift. Läsförståelse. Läs- och skrivprocessen. Metaspråkliga förutsättningar för läs- och skrivutveckling. Teorier om normal läs- och skrivutveckling. Läsinlärningsmetoder och skrivinlärningsmetoder.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen. Vanligtvis är all undervisning på denna kurs obligatorisk. Vid kursstart föreligger om något pass ej är obligatoriskt.
Examination
Individuell, skriftlig examination sker som avslutning på kursen. För godkänd kurs krävs, förutom godkänt prov, godkänt resultat på obligatoriska moment.
Efter överenskommelse med studierektor eller betygsbestämmande lärare anordnas omtentamen. Komplettering av obligatoriska moment sker efter överenskommelse med kursansvarig lärare.
Studerande som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.