Barnets språkutveckling

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 5LN346

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5LN346
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Lingvistik G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 20 augusti 2014
Ansvarig institution
Institutionen för lingvistik och filologi

Allmänt

Kursen ges som valbar kurs inom Lingvistik C och som fristående kurs.

Behörighetskrav

Lingvistik B

Mål

Kursen syftar till att ge insikt i vanliga fenomen i barnspråk och teorier om barns språkinlärning, insikt i teorier om tvåspråkighet och andraspråksinlärning hos barn samt färdighet att analysera barnspråk.

Efter avslutad kurs skall studenten för att förtjäna betyget Godkänd kunna:

  • redogöra för olika teorier om barns språkinlärning,
  • redogöra för typisk talspråkutveckling (ljudsystem, grammatik, ordförråd) hos barn,
  • redogöra för olika teorier om barns tvåspråkighet och andraspråksinlärning,
  • förklara samband mellan språkutveckling och olika språkmiljöer, och
  • analysera barnspråk och arbeta med barnspråkskorpusar.

Innehåll

Jämförelse av olika teorier om barns språkinlärning. Förspråklig kommunikation. Barnets talperception och talutveckling. Barns inlärning av bl.a. ljudsystem, grammatik och ordförråd. Barnets utveckling i sin förmåga att delta i kommunikation med sin omgivning. Samband mellan språkutveckling och olika språkmiljöer. Språklig medvetenhet.

Flerspråkighet i samhället med fokus på barn. Språk och identitet. Tidig (simultan) tvåspråkighet. Andraspråksinlärning och utvecklandet av successiv tvåspråkighet. Halvspråkighetsdebatten. Kommunikation på två språk, kodväxling och interferens.

Färdighet att analysera barnspråk och arbete med barnspråkskorpusar.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier/gruppövningar, laborationer, litteraturuppgifter med redovisningar. Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen.

Obligatoriska moment: Gruppövningar, laborationer och redovisningar av litteraturuppgifter samt analysuppgifter.

Examination

Studenterna visar resultaten av sitt lärande genom en kombination av examinerande moment. Momenten redovisas genom skrivning samt genom fortlöpande analysuppgifter. För godkänd kurs krävs, förutom godkänt prov, godkänt resultat på obligatoriska moment.

Efter överenskommelse med studierektor eller betygsbestämmande lärare anordnas omtentamen. Komplettering av obligatoriska moment sker efter överenskommelse med kursansvarig lärare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin