VFU 1, utbildningsvetenskaplig kärna, ämneslärare

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE125

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE125
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 7 januari 2015
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom Kompletterande lärarutbildning 90 hp.

Behörighetskrav

Samma som till antagning till Kompletterande lärarutbildning, 90 hp

Mål

Kursen syftar till att utveckla studentens förmåga att förklara och förhålla sig till faktorer som styr och formar undervisningens villkor. Kursen syftar vidare till att utveckla fördjupade kunskaper och god förmåga till planering, genomförande och värdering av egen undervisning samt att motivera sina didaktiska val i relation till relevant teoribildning och beprövad erfarenhet. Kursen ska utveckla studentens förmåga till kommunikation och samarbete.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • kommunicera (etablera kontakt och dialog) med barn/elever samt visa engagemang för deras olika villkor och behov
  • delta i att planera och organisera aktiviteter/undervisning med utgångspunkt i aktuella styrdokument
  • redogöra för centrala faktorer för utveckling och lärande
  • använda digitala lärresurser i planering och undervisningsmoment
  • delta i att leda aktiviteter/undervisning
  • redogöra för den aktuella gruppens förutsättningar utifrån ett mångfalds- och jämlikhetsperspektiv
  • visa förmåga till självreflektion kring det egna lärandet och yrkesutvecklingen
  • visa god förmåga till dialog med kollegor.

Innehåll

Innehållet i kursen består av följande delar:

  • ledarskap och lärande: ledning, planering, genomförande, utvärdering och utveckling av undervisning och annan pedagogisk verksamhet
  • formativ och summativ bedömning: utvärdering, dokumentation, utvecklingssamtal och betyg
  • läromedia: kunskap om och analys av läromedel samt olika webbplatser avsedda för undervisning granskas utifrån ett didaktiskt perspektiv såväl som ett värdegrundsperspektiv
  • skolan i samhället: samverkan och samarbete med elever, vårdnadshavare och övrig skolpersonal
  • självkännedom och utveckling: reflektera över sin roll som pedagogisk ledare utifrån ett etiskt och professionellt förhållningssätt.

Undervisning

Kursen genomförs i form av auskultationer och undervisning under handledning av lokala lärarutbildare (LLU), deltagande i övrigt lärararbete, självstudier, dokumentation och seminarier. Den verksamhetsförlagda utbildningen förutsätter obligatorisk närvaro och aktivt deltagande.

Examination

Studenten examineras och bedöms i relation till kursens mål. Detta sker genom vetenskapligt baserad VFU-rapport och med lokala lärarutbildare.

Övriga föreskrifter

Kursplanen är under revidering. Den reviderade versionen kommer att gälla för antagna till Kompletterande lärarutbildning VT 2015. Fastställs innan kursstart senast 1 mars 2015.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning erbjuds möjlighet till ytterligare ett examinationstillfälle. Om synnerliga skäl föreligger kan Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper efter anhållan bevilja den studerande ytterligare ett tillfälle.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin