Specialpedagogik med inriktning mot ämneslärare

5 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE022

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Pedagogik G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 26 april 2016
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom Kompletterande lärarutbildning 90 hp.

Behörighetskrav

22,5 hp godkända studier från utbildningsvetenskaplig kärna 1, inklusive Verksamhetsförlagd utbildning 1.

Mål

Kursen bygger vidare på kursen Lärande och Utveckling och fördjupar studenternas kunskap om framväxten av olika perspektiv på specialpedagogik samt konsekvenser av respektive perspektiv för elever i behov av särskilt stöd inom grundskolans senare år och gymnasiet. Kursen fokuserar på identifikation av hinder för elevers utveckling. Den fokuserar också på insatser beträffande sådana processer i pedagogiska miljöer som ger dessa elever förutsättningar för delaktighet, lärande och utveckling.

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för både en historisk och problematiserande syn på normalitet och på vad som har krävts av elever i olika tider
  • redogöra för och jämföra olika perspektiv inom specialpedagogik och deras implikationer för undervisning och kunskapsutveckling för elever i behov av särskilt stöd i skolan
  • redogöra för processer i pedagogiska miljöer, som för den enskilda eleven ger förutsättningar för delaktighet, lärande och utveckling, redogöra för processer som kan förorsaka marginalisering/ uteslutning
  • redogöra för hinder i elevers språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling ur didaktisk synvinkel
  • problematisera diagnostisering för elever i behov av särskilt stöd utifrån olika perspektiv.

Innehåll

• Historiska perspektiv på synen på lärande, utveckling och undervisning av elever i behov av särskilt stöd

• Olika perspektiv på specialpedagogik

• Teorier om normalitet samt normaliserings- och marginaliseringsprocesser

• Möjligheter och hinder för delaktighet, lärande, utveckling och undervisning för elever i behov av särskilt stöd i skolan

• Hinder för elevers språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling

• Reflektion över diagnoser, kartläggning, åtgärdsprogram och specialpedagogiska insatser för elever i behov av särskilt stöd i skolan

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och litteraturstudier.

Examination

Examination sker genom bedömning av muntliga och/eller skriftliga uppgifter.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin