Lärande och utveckling med inriktning mot förskolan
Kursplan, Grundnivå, 4PE005
- Kod
- 4PE005
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1N, Pedagogik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 1 juni 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Förskollärarprogrammet.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Naturkunskap 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Naturkunskap A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A6 a/6 a)
Mål
Syftet med kursen är att introducera olika teoribildningar om lärande och utveckling. På kursen problematiseras teorier om lärande och utveckling och de sätts i relation till konkreta undervisningssituationer för förskollärare. Kursen syftar även till att introducera specialpedagogiska perspektiv.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- beskriva och jämföra olika teorier om lärande och utveckling samt deras implikationer för utbildning och undervisning
- använda didaktiska begrepp och teorier i reflektion över och enkel analys av konkreta undervisningssituationer
- beskriva barns förutsättningar och villkor i relation till frågor om språkets betydelse för lärande och utveckling
- beskriva barns förutsättningar och villkor för lärande och utveckling med hjälp av begreppen kön/genus, etnicitet och klass
- beskriva barns förutsättningar och villkor för lärande och utveckling ur ett specialpedagogiskt perspektiv.
Innehåll
Teoribildningar om lärande och utveckling och hur de använts och utvecklats över tid inom forskning och utbildning.
Perspektiv på lärande och utveckling och hur de kan påverka utformningen och resultatet av undervisning.
Perspektiv på språk och tänkande i relation till lärande och utveckling.
Barns förutsättningar och villkor för lärande i relation till språk, kön/genus, etnicitet, och klass.
Introduktion till specialpedagogik.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops, litteraturstudier och grupparbete.
Seminarier och workshops är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras genom muntliga och/eller skriftliga uppgifter.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2011