Bedömning och utvärdering, ämneslärare

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 4PE158

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE158
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Utbildningssociologi A1N, Utbildningsvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 1 juni 2016
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom Kompletterande lärarutbildning.

Behörighetskrav

45 hp godkända studier från kompletterande lärarutbildning, inklusive 22,5 hp VFU.

Mål

Syftet med kursen är att studenterna förvärvar kunskaper i och om bedömning och utvärdering och därigenom allsidigt kan analysera och diskutera elevbedömningar och skolutvärderingar, inklusive dess konsekvenser.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för och tillämpa begrepp, teorier och forskningsresultat rörande kunskapsbedömning vid analys av olika aspekter av lärarens uppdrag som bedömare av elevers kunskaper
  • redogöra för och värdera statistiska data och metoder kopplade till bedömning och utvärdering
  • planera och tillämpa olika former av bedömning
  • redogöra och jämföra olika former av bedömning, dokumentation och utvärdering, i ett svenskt och i ett internationellt perspektiv
  • analysera och värdera betydelsen av utformningen av frågor och uppgifter i klassrummet
  • analysera bedömningarnas och utvärderingarnas funktioner i styrningen av skolan.

Innehåll

Bedömning och dokumentation av elevers kunskaper samt utvärdering av skolans arbete: praktisk tillämpning och didaktiska och etiska överväganden. Inom kursen behandlas betygssättning, provkonstruktion, muntlig och skriftlig utvecklingsdokumentation, formativ bedömning, kamratbedömning och bedömning av muntliga presentationer och prestationer.

Centrala bedömnings- och utvärderingsmodeller. Inom kursen behandlas formativ kontra summativ bedömning, relativa kontra absoluta betygssystem, skolutvärdering (t.ex. nationella provsystem, systematiskt kvalitetsarbete och skolinspektion), bedömningssystem i andra länder, internationella kunskapsmätningar, samt kvantitativ och kvalitativ information kring skolor och skolresultat.

Lärarens uppdrag som bedömare och som deltagare i utvärderingar, i skärningspunkten mellan interna och externa krav och förväntningar på likvärdighet, rättvisa och kvalitet.

Undervisning

Föreläsningar och seminarier.

Alla seminarier är obligatoriska.

Examination

Examination sker i form av skriftliga och muntliga uppgifter.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin