Barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling
7,5 hp
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE161
Det finns en senare version av kursplanen.
- Kod
- 4PE161
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Specialpedagogik A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 25 maj 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Speciallärarprogrammet
Behörighetskrav
22,5 hp på Speciallärarprogrammet
Mål
Syftet med kursen är att ge studenten fördjupade kunskaper om barns- och ungas språk-, skriv- och läsutveckling ur ett specialpedagogiskt såväl som språkvetenskapligt, didaktiskt, och flerspråkigt perspektiv. Kursen ger en grund för Bedömning av barns och elevers språk-, skriv-, och läsutveckling, 7,5 hp.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- använda lingvistiska begrepp för att identifiera och beskriva barns och elevers typiska utveckling av språk och begrepp på ett första- eller andraspråk
- redogöra för olika skriv- och läsprocesser samt analysera och problematisera barns och elevers skriv- och läsutveckling i olika åldrar
- diskutera och problematisera muntlighetens och samtalets betydelse för språk-, skriv- och läsutveckling
- redogöra för, jämföra och kritiskt förhålla sig till olika teorier och metoder som rör barns- och elevers språk-, skriv- och läsutveckling.
Innehåll
- Lingvistiska begrepp från fonetik till pragmatik.
- Specifika drag i barns- och elevers typiska första- och andraspråksutveckling.
- Läs- och skrivprocesser.
- Läs- och skrivutveckling i olika åldrar.
- Muntlighetens och samtalets betydelse för språkutveckling.
- Teorier om och metoder för språk-, skriv- och läsutveckling.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och workshops.
Examination
Aktivt deltagande vid seminarier. Muntliga och skriftliga uppgifter.