Barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling
7,5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE161
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Garme, Birgitta, Elever skriver: om skrivande, skrivundervisning och elevers texter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk (65 s)
- Gibbons, Pauline, Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet, 4., uppdaterade uppl., Stockholm, Hallgren & Fallgren, 2016Obligatorisk (Kap 5–6 (ca 80 s))
- Håkansson, Gisela, Språkinlärning hos barn, 2., [rev. och uppdaterade] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014Obligatorisk (135 s)
- Liberg, Caroline; Geijerstam, Åsa af; Folkeryd, Jenny Wiksten, Utmana, utforska, utveckla!: om läs- och skrivprocessen i skolan, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk (90s)
- Rehnqvist, Gunilla; Svensson, Gudrun, Lära om språk: språkvetenskaplig introduktion - begrepp, grammatik och svenska som andraspråk, Tredje upplagan, Malmö, Gleerups Utbildning AB, 2019Obligatorisk
- Riad, Tomas, Artikulatorisk fonetik, Stockholms universitet, 2002Obligatorisk (https:/
/ www.su.se/ polopoly_fs/ 1.29950.1320939955!/ ArtikulatoriskFonetik.pdf (31 s)) - Roe, Astrid, Läsdidaktik: efter den första läsinlärningen, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2014Obligatorisk (s. 29–88. (60 s))
- Rosén, Jenny; Wedin, Åsa, Klassrumsinteraktion och flerspråkighet: ett kritiskt perspektiv, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2015Obligatorisk (203 s.)
- Taube, Karin, Barns tidiga läsning, Stockholm, Norstedts akademiska förlag, 2007Obligatorisk (s. 31–45. (14 s))
- Tjernberg, Catharina, Processinriktad läs- och skrivundervisning: en väg till inkludering?, Första upplagan, Stockholm, Liber, [2018]Obligatorisk (S 12–95. (83 s.))
- Wengelin, Åsa; Randahl, Ann-Christine, Elever skriver, Skolverket, 2015Obligatorisk ((12s) Tillgänglig via webben: sök titeln på Skolverkets lärportal)
Dessutom tillkommer ca 100 sidor enligt lärares anvisningar.
Totalt 1000 s.
* Obligatorisk