VFU 1, utbildningsvetenskaplig kärna, ämneslärare
Kursplan, Grundnivå, 4PE125
- Kod
- 4PE125
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 30 augusti 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Kompletterande lärarutbildning 90 hp.
Behörighetskrav
Samma som till antagning till Kompletterande lärarutbildning, 90 hp
Mål
Kursen syftar till att utveckla studentens förmåga att förklara och förhålla sig till faktorer som styr och formar undervisningens villkor. Kursen syftar vidare till att utveckla fördjupade kunskaper och god förmåga till planering, genomförande och värdering av egen undervisning samt att motivera sina didaktiska val i relation till relevant teoribildning och beprövad erfarenhet. Kursen ska utveckla studentens förmåga till kommunikation och samarbete.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- etablera kontakt och dialog med grupper och elever samt vara lyhörd för deras olika villkor och behov
- delta i att planera och att leda aktiviteter/undervisning med utgångspunkt i styrdokument
- beskriva egna och andras didaktiska val i relation till kurslitteraturen
- använda sig av multimodala uttrycksformer i planering och undervisning
- beskriva olikheter och skiftande förutsättningar för elevers lärande och utveckling
- beskriva läroplanens värdegrund och reflektera över dess innehåll
- visa förmåga till självreflektion om det egna lärandet och yrkesutveckling
- visa intresse att samverka med kollegor.
Innehåll
Innehållet i kursen består av följande delar:
- ledarskap och lärande: ledning, planering, genomförande, utvärdering och utveckling av undervisning och annan pedagogisk verksamhet
- formativ och summativ bedömning: utvärdering, dokumentation och betyg
- skolan i samhället: samverkan och samarbete med elever, vårdnadshavare och övrig skolpersonal
- självkännedom och utveckling: reflektera över sin roll som pedagogisk ledare utifrån ett etiskt och professionellt förhållningssätt.
Undervisning
Kursen genomförs i form av auskultationer och undervisning under handledning av lokala lärarutbildare (LLU), deltagande i övrigt lärararbete, självstudier, dokumentation och seminarier. Den verksamhetsförlagda utbildningen förutsätter obligatorisk närvaro och aktivt deltagande.
Examination
Examination på kursen sker genom att den studerande examineras av universitetets lärarutbildare i relation till kursens mål. Examinator ska samråda med besökande lärare och ansvarig LLU:are. Bedömning sker även av den studerandes dokumentation/redovisning av den verksamhetsförlagda utbildningen.
Underlag för examination av VFU ska utgöras av:
- skriftligt bedömningsunderlag från besökande lärare och LLU:are
- skriftlig VFU-rapport
Samtliga delmoment ska vara godkända för att kursen som helhet ska betraktas som godkänd.
Övriga föreskrifter
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning erbjuds möjlighet till ytterligare ett examinationstillfälle. Om synnerliga skäl föreligger kan Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper efter anhållan bevilja den studerande ytterligare ett tillfälle.