Barns välbefinnande i förskolan (uppdragsutbildning)
7,5 hp
Kursplan, Grundnivå, 8PE050
- Kod
- 8PE050
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 12 oktober 2017
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Kursen syftar till att ge studenterna kunskap om och handlingsberedskap för att skapa en säker, trygg och stimulerande förskoleverksamhet med utgångspunkt i kunskap om barns fysiska och psykiska välbefinnande.
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för olika faktorer av betydelse för barns fysiska och psykiska välbefinnande i förskolan
- redogöra för och problematisera teoretiska perspektiv på frågor som rör omvårdnad och omsorg i förskolan
- analysera och diskutera olika slags situationer som lärare ställs inför utifrån olika teorier om och skilda perspektiv på barns välbefinnande i förskolan
- visa förmåga att planera, organisera och kommunicera förskoleverksamhet med barns fysiska och psykiska välbefinnande som utgångspunkt.
Innehåll
- Välbefinnande – vad är det?
- Faktorer som påverkar barns välbefinnande
- Omsorg och omvårdnad som en del av förskolans uppdrag
- Mat och måltidspedagogik i förskolan
- Anknytning i förskolan
- Strategier för att förebygga ohälsa
- Att säkerställa en trygg och hälsosam miljö i förskolan: barnsäkerhet, hygien, ljudmiljö, brandskydd, krishantering, första hjälpen
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt.