Barns välbefinnande i förskolan (uppdragsutbildning)
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 8PE050
Huvudgrupp 1
- Barns välbefinnande, Ingår i: Förskoletidningen, nr. 1, 2013Obligatorisk
- Fri att leka och lära: ett målinriktat arbete för barns ökade säkerhet i förskolan: betänkande, Stockholm, Norstedts juridik, 2013Obligatorisk (Som PDF i Studentportalen.)
- Riddersporre, Bim; Bruce, Barbro, Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund, 1. utg., Stockholm, Natur & kultur, 2016Obligatorisk
- Gaelle, Amerijckx; Perrine, Claire Humblet, Child Well-Being: What Does It Mean?, Children & Society, vol 28, 2014Obligatorisk (pp. 404–415. Som PDF i Studentportalen.)
- Hellberg, Anna, Traumamedvetenhet i förskolan, Upplaga 1, 2017Obligatorisk
- Mörelius, Evalotte, Stress hos barn och ungdom, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014Obligatorisk
- Pramling Samuelsson, Ingrid; Jonsson, Agneta, Förskolans yngsta barn: perspektiv på omsorg, lärande och lek, Första upplagan, Stockholm, Liber, [2017]Obligatorisk
- Sepp, Hanna, Måltidspedagogik i förskolan: ett lustfyllt lärande, Första upplagan, Stockholm, Gothia fortbildning, [2017]Obligatorisk
- Sepp, Hanna; Höijer, Karin, Food as a tool for learning i everyday activities at preschool-an exploratory study from Sweden, Food & Nutrition Research, 2016Obligatorisk (60:1. Som PDF i Studentportalen.)
- Skolverket, Läroplan för förskolan. Lpfö 18, Norstedts Juridik AB, 2018Obligatorisk
- Bremberg, Sven; Eriksson, Lilly, Investera i barns hälsa, 1. uppl., Stockholm, Gothia, 2010Obligatorisk (Som PDF i Studentportalen)
Därutöver kan övrig anvisad text från lärare tillkomma.
* Obligatorisk