Klinisk pedagogik
Kursplan, Avancerad nivå, 3LG017
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3LG017
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Logopedi A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för logopedprogrammet, 25 juni 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Behörighetskrav
Programmets uppläggning bygger på progression och att kurserna läses i turordning enligt studieplan.
Mål
Kunskap och förståelse. Efter kursen ska studenten:
- kunna identifiera och karaktärisera pedagogiska processer i vården.
- översiktligt kunna redogöra för beteendemedicinska principer
- ha grundläggande kunskap om vad som krävs för gott ledarskap.
- översiktligt kunna redogöra för förskolans, grundskolans, gymnasiets, samt grund- och gymnasiesärskolans styrdokument och läroplaner.
- ha kunskap om pedagogiskt arbete och pedagogiskt förhållningssätt till barn och ungdomar med funktionsvariationer.
Färdigheter och förmåga. Efter kursen ska studenten:
- kunna praktisera och problematisera kring målsättning som arbetsverktyg
- visa god förmåga att planera och genomföra systematisk och individanpassad handledning i förebyggande röstvård.
- visa självkännedom genom ett reflekterande förhållningssätt till det egna lärandet
- visa förståelse kring hur språk-, läs- och skrivsvårigheter kan påverka skolframgång.
Värderingsförmåga och förhållningssätt. Efter kursen ska studenten:
- kunna resonera kring logopediska insatser, pedagogiska strategier samt olika faktorer som hindrar, respektive främjar lärande i skilda inlärningsmiljöer för elever med funktionsvariationer.
Innehåll
Kursen består av både föreläsningar och praktiska uppgifter. Studenten gör en individuell skriftlig fördjupning inom valfritt område på temat ”logopeder i skolan”. Övriga praktiska moment är rösthandledning av yngre studenter och seminarier om förskolans och skolans styrdokument och läroplaner respektive om att arbeta med målsättning som pedagogiskt verktyg vid kommunikationssvårigheter. På kursen ges även teoretiska pedagogiska kunskaper som används praktiskt vid deras undervisningstillfälle av fysioterapeutstudenter (undervisningstillfället genomförs inom den parallella kursen logopedi vid medfödda svälj- och kommunikationsstörningar).
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbeten, seminarer och skrivuppgifter.
Examination
Studenten visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Examinationen är baserad på kursmålen och består
av en individuell fördjupande skrivuppgift inom skollogopedi, rösthandledning av yngre studenter inklusive självreflektion
samt aktivt deltagande vid obligatoriska seminarier. Specifika föreskrifter om examinerande moment
och obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det
angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om
särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare. Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för
examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.
För godkänd kurs krävs:
- godkänt resultat på alla obligatoriska undervisningsmoment
- godkänd examination
Student som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra gånger (totalt fem
tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som
tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett
tentamenstillfälle.
Studenten har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.