Klinisk pedagogik

4,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3LG017

Kod
3LG017
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Logopedi A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 25 juni 2018
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

Programmets uppläggning bygger på progression och att kurserna läses i turordning enligt studieplan.

Mål

Kunskap och förståelse. Efter kursen ska studenten:

- kunna identifiera och karaktärisera pedagogiska processer i vården.

- översiktligt kunna redogöra för beteendemedicinska principer

- ha grundläggande kunskap om vad som krävs för gott ledarskap.

- översiktligt kunna redogöra för förskolans, grundskolans, gymnasiets, samt grund- och gymnasiesärskolans styrdokument och läroplaner.

- ha kunskap om pedagogiskt arbete och pedagogiskt förhållningssätt till barn och ungdomar med funktionsvariationer.

Färdigheter och förmåga. Efter kursen ska studenten:

- kunna praktisera och problematisera kring målsättning som arbetsverktyg

- visa god förmåga att planera och genomföra systematisk och individanpassad handledning i förebyggande röstvård.

- visa självkännedom genom ett reflekterande förhållningssätt till det egna lärandet

- visa förståelse kring hur språk-, läs- och skrivsvårigheter kan påverka skolframgång.

Värderingsförmåga och förhållningssätt. Efter kursen ska studenten:

- kunna resonera kring logopediska insatser, pedagogiska strategier samt olika faktorer som hindrar, respektive främjar lärande i skilda inlärningsmiljöer för elever med funktionsvariationer.

Innehåll

Kursen består av både föreläsningar och praktiska uppgifter. Studenten gör en individuell skriftlig fördjupning inom valfritt område på temat ”logopeder i skolan”. Övriga praktiska moment är rösthandledning av yngre studenter och seminarier om förskolans och skolans styrdokument och läroplaner respektive om att arbeta med målsättning som pedagogiskt verktyg vid kommunikationssvårigheter. På kursen ges även teoretiska pedagogiska kunskaper som används praktiskt vid deras undervisningstillfälle av fysioterapeutstudenter (undervisningstillfället genomförs inom den parallella kursen logopedi vid medfödda svälj- och kommunikationsstörningar).

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbeten, seminarer och skrivuppgifter.

Examination

Studenten visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Examinationen är baserad på kursmålen och består

av en individuell fördjupande skrivuppgift inom skollogopedi, rösthandledning av yngre studenter inklusive självreflektion

samt aktivt deltagande vid obligatoriska seminarier. Specifika föreskrifter om examinerande moment

och obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det

angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om

särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare. Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för

examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.

För godkänd kurs krävs:

- godkänt resultat på alla obligatoriska undervisningsmoment

- godkänd examination

Student som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra gånger (totalt fem

tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som

tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett

tentamenstillfälle.

Studenten har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin