Utbildningens framväxt och villkor med inriktning mot ämneslärare
Kursplan, Grundnivå, 4PE000
- Kod
- 4PE000
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G2F, Pedagogik G2F, Utbildningssociologi G2F, Utbildningsvetenskap G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 17 januari 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Kompletterande lärarutbildning, 90 hp. Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan.
Behörighetskrav
90 hp i ett för grundskolans årskurs 7-9 och/eller gymnasieskolan relevant undervisningsämne
Mål
Kursen ger en överblick över utbildningens framväxt och villkor. Syftet är att studenten ska tillägna sig en förståelse för utbildningssystemets utformning samt dess historiska bakgrund. Kursen syftar även till att ge insikter i sociala, könsrelaterad och etniska skillnaders betydelse för utbildning i ett meritokratiskt system.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- beskriva olika utbildningsformers historiska utveckling och utbildningssystemets aktuella struktur i Sverige samt några centrala förklaringar till utbildningssystemens uppkomst och utformning
- utifrån ett internationellt perspektiv diskutera det svenska utbildningssystemets framväxt i relation till samhällets utveckling
- redogöra för hur sociala och etniska skillnader samt kön påverkar utbildning i ett meritokratiskt system
- analysera lärarkårernas och lärarutbildningarnas förändring i relation till utvecklingen på utbildningsområdet
- uppvisa en grundläggande förmåga i att analysera beskrivande statistik
- kommunicera och diskutera kursinnehållet skriftligt med korrekt språklig form.
Innehåll
- Olika utbildningsformers historiska utveckling och utbildningssystemets aktuella struktur i Sverige
- Sociala, könsrelateradeoch etniska skillnader i ett meritokratiskt utbildningssystem
- Samhällsförändringars betydelse för att förklara såväl utbildningars utformning som dess användning
- Lärarkårernas historiska utveckling med särskild hänsyn till lärutbildningens utformning, lärarnas arbetsförhållanden och de olika lärarkårernas rekrytering
- Analyser av beskrivande statistik
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig tentamen.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019, version 3
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011