Utbildningens framväxt och villkor med inriktning mot ämneslärare
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE000
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Ahrne, Göran; Roman, Christine; Franzén, Mats, Det sociala landskapet: en sociologisk beskrivning av Sverige från 1950-talet till början av 2000-talet, 4., omarb. uppl., Göteborg, Korpen, 2008Obligatorisk (207 s. (s. 13–219))
- Andersson, Mats B.; Broady, Donald, Skolan under 1990: Sociala förutsättningar och utbildningsstrategier, Institutionen för lärarutbildning, Uppsala universitet, 2000, http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/sec-27.pdfObligatorisk (Valda delar, 17–33, 17 s.)
- Bertilsson, Emil, Lärarna på skolans kungsväg: Om det naturvetenskapliga programmet på några gymnasier i Uppsala, Uppsala, SEC, EDU, Uppsala universitet, 2007Obligatorisk ((s. 17–56.) 40 s.)
- Bourdieu, , Pierre, Socialt rum och symboliskt rum, Ingår i: Praktiskt förnuft: bidrag till en handlingsteori, Göteborg, Daidalos, 1999, s. (s. 11–29) 18 sObligatorisk
- Broady, Donald; Börjesson, Mikael, En social karta över gymnasieskolan i Stockholm i slutet av 1900-talet, Ingår i: Studies in educational policy and educational philosophy: e-tidskrift, vol. 2002, nr. 1, 2002Obligatorisk (http:/
/ www.skeptron.uu.se/ broady/ sec/ p-broady-borjesson-020407-social-karta.pdf) - Broady, Donald, Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg, 2., korr. utg., Uppsala, Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, 1998Obligatorisk (26 s.)
- Edgren, Henrik, Menige mans humaniora: centrala budskap i den första upplagan av Läsebok för folkskolan, Ingår i: Utbildningens sociala och kulturella historia: meddelanden från den fjärde nordiska utbildningshistoriska konferensen, Uppsala, SEC, Uppsala University, 2010Obligatorisk (29 s.)
- Erikson, Robert; Jonsson, Jan O., Varför består den sociala snedrekryteringen?, Ingår i: Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 7, nr. 3, 2002, s. 210–217Obligatorisk (8 s.)
- Green, Andy, Education, globalization and the nation state, Basingstoke, Macmillan ;a New York :b St. Martin's Press, 1997Obligatorisk (157 sidor i urval)
- Larsson, Esbjörn; Westberg, Johannes, Utbildningshistoria: en introduktion, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (ISBN: 978–91-44–06897-8 378 sidor i urval)
- Lidegran, Ida, Utbildningskapital: om hur det alstras, fördelas och förmedlas, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis, 2009Obligatorisk (39 s.(s. 57–95))
- Palme, Mikael, En 'trygg' uppväxt, Ingår i: Det kulturella kapitalet: studier av symboliska tillgångar i det svenska utbildningssystemet 1988-2008, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis (AUU) :b Uppsala universitetsbibliotek [distributör], 2008, s. 57–95Obligatorisk (39 s.)
- Runfors, Ann, Fostran till frihet? Värdeladdade visioner, positionerade praktiker och diskriminerande ordningar, Ingår i: Utbildningens dilemma: demokratiska ideal och andrafierande praxis: rapport, Stockholm, Fritze, 2006, s. 135–161Obligatorisk ((s. 135–161) 27 s)
- Skawonius, Charlotte, Välja eller hamna: det praktiska sinnet, familjers val och elevers spridning på grundskolor, Stockholm, Pedagogiska institutionen, 2005Obligatorisk ((s. 3–22,321–338) 36 s.)
- Svensson, Allan, Består den sociala snedrekryteringen? Elevernas val av gymnasieprogram hösten 1998, Ingår i: Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 6, nr. 3, 2001, s. 161–172Obligatorisk (12 s.)
Härutöver tillkommer ett antal webbplatser.
Summa: 1042 sidor.
* Obligatorisk