Utbildningens framväxt och villkor med inriktning mot grundlärare
Kursplan, Grundnivå, 4PE055
- Kod
- 4PE055
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1F, Pedagogik G2F, Utbildningssociologi G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 5 juli 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i den utbildningvetenskapliga kärnan för grundlärarprogrammet.
Behörighetskrav
60 hp inom grundlärarprogrammet
Mål
Kursen ger en överblick över utbildningens framväxt och villkor samt de idéer som påverkat den. Syftet är att studenten ska tillägna sig en förståelse för utbildningssystemets utformning, dess historiska bakgrund samt dess idémässiga rötter. Kursen syftar även till att ge insikter i sociala, könsrelaterade och etniska skillnaders strukturella betydelse för utbildning.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- sätta in utbildningens framväxt i dess idémässiga sammanhang och kunna koppla detta sammanhang till det vetenskapliga studiet av utbildning
- beskriva olika utbildningsformers historiska utveckling och utbildningssystemets aktuella struktur i Sverige samt några centrala förklaringar till utbildningssystemets uppkomst och utformning
- utifrån ett internationellt perspektiv diskutera det svenska utbildningssystemets framväxt i relation till samhällets utveckling
- redogöra för hur sociala och etniska skillnader samt kön påverkar utbildning i ett meritokratiskt system
- analysera lärarkårernas och lärarutbildningarnas förändring i relation till utveckling på utbildningsområdet
- uppvisa en grundläggande förmåga i att analysera beskrivande statistik
- kommunicera och diskutera kursinnehållet skriftligt med korrekt språklig form.
Innehåll
- Olika utbildningsformers historiska utveckling och utbildningssystemets aktuella struktur i Sverige
- Sociala, könsrelaterade och etniska skillnader i ett meritokratiskt utbildningssystem
- Samhällsförändringars betydelse för att förklara såväl utbildningars utformning som deras användning
- Lärarkårernas historiska utveckling med särskild hänsyn till lärarutbildningens utformning, lärarnas arbetsförhållanden och de olika lärarkårernas rekrytering
- Analyser av beskrivande statistik
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig salstentamen.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.