Utbildningens framväxt och villkor med inriktning mot grundlärare

10 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE055

Kod
4PE055
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1F, Pedagogik G2F, Utbildningssociologi G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 5 juli 2019
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ingår i den utbildningvetenskapliga kärnan för grundlärarprogrammet.

Behörighetskrav

60 hp inom grundlärarprogrammet

Mål

Kursen ger en överblick över utbildningens framväxt och villkor samt de idéer som påverkat den. Syftet är att studenten ska tillägna sig en förståelse för utbildningssystemets utformning, dess historiska bakgrund samt dess idémässiga rötter. Kursen syftar även till att ge insikter i sociala, könsrelaterade och etniska skillnaders strukturella betydelse för utbildning.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • sätta in utbildningens framväxt i dess idémässiga sammanhang och kunna koppla detta sammanhang till det vetenskapliga studiet av utbildning
  • beskriva olika utbildningsformers historiska utveckling och utbildningssystemets aktuella struktur i Sverige samt några centrala förklaringar till utbildningssystemets uppkomst och utformning
  • utifrån ett internationellt perspektiv diskutera det svenska utbildningssystemets framväxt i relation till samhällets utveckling
  • redogöra för hur sociala och etniska skillnader samt kön påverkar utbildning i ett meritokratiskt system
  • analysera lärarkårernas och lärarutbildningarnas förändring i relation till utveckling på utbildningsområdet
  • uppvisa en grundläggande förmåga i att analysera beskrivande statistik
  • kommunicera och diskutera kursinnehållet skriftligt med korrekt språklig form.

Innehåll

  • Olika utbildningsformers historiska utveckling och utbildningssystemets aktuella struktur i Sverige
  • Sociala, könsrelaterade och etniska skillnader i ett meritokratiskt utbildningssystem
  • Samhällsförändringars betydelse för att förklara såväl utbildningars utformning som deras användning
  • Lärarkårernas historiska utveckling med särskild hänsyn till lärarutbildningens utformning, lärarnas arbetsförhållanden och de olika lärarkårernas rekrytering
  • Analyser av beskrivande statistik

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig salstentamen.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin