Ämnesdidaktik, ämneslärare
Kursplan, Grundnivå, 4PE168
- Kod
- 4PE168
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1N, Utbildningsvetenskap G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 5 juli 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i Kompletterande lärarutbildning, 90 hp.
Behörighetskrav
Ledarskap för ämneslärare 7,5 hp; VFU 1, utbildningsvetenskaplig kärna, ämneslärare 7,5 hp
Mål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna tillämpa ämnesdidaktisk kunskap. Den studerande förväntas på ett fördjupat sätt kunna reflektera över och kritiskt granska undervisning inom berört ämne samt ha utvecklat förmåga till medvetna didaktiska val.
Den studerande ska kunna
- använda grundläggande didaktiska begrepp och teorier
- redogöra för det valda ämnets olika undervisningsinnehåll
- kritiskt reflektera över och bedöma möjliga val av innehåll och metoder inom berört ämne
- identifiera och problematisera värden, normer och traditioner i undervisningens innehåll
- planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisningsmoment på ämnesdidaktisk grund med utgångspunkt i styrdokumenten
- tillämpa betyg och bedömningsprocesser i relation till eget ämne
- omsätta ämnesteoretiska kunskaper med hänsyn till språkets betydelse för lärande och utveckling i tänkt undervisningspraktik.
Innehåll
Ämnesdidaktik utgör bryggan mellan ämnesteori och undervisning. Med utgångspunkt i ämnesdidaktiken granskas ämnets innehåll och metoder kritiskt som grund för konkret undervisningspraktik.
- Grundläggande didaktiska begrepp och teorier samt kunskaper om relationen mellan ämnesteori, didaktik och metodik.
- Undervisnings- och forskningstraditioner inom det aktuella ämnet.
- Urvalsfrågor med utgångspunkt i de didaktiska frågorna varför, vad och hur.
- Styrdokumentens mål och anvisningar.
- Normer, värden och traditioner i undervisningen.
- Betyg och bedömning.
- Tillämpning av de ämnesdidaktiska kunskaperna på konkret undervisningspraktik i en planerings- och analysuppgift kopplad till de verksamhetsförlagda studierna.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, arbete i grupper och självständiga uppgifter.
Examination
Examinationen sker i muntlig och skriftlig form.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017, version 1