Ämnesdidaktik, ämneslärare

10 hp

Litteraturlista, Grundnivå, 4PE168

Det finns en senare version av litteraturlistan.

Kurslitteratur

Gemensam litteratur

Aktuell läroplan, kurs- och ämnesplaner samt kommentarsmaterial (ca 100 s.)

Engelska

Filosofi

Fysik

Företagsekonomi

  • Könings, Karen D; et al, Differences between students' and teachers' perceptions of education: Profiles to describe congruence and friction, Springer science + business media Dordrecht, 2013Obligatorisk (42:11–30)
  • Meyer, Jan H. F.; Land, Ray, Threshold Concepts and Troublesome Knowledge (2): Epistemological Considerations and a Conceptual Framework för Teaching and Learning, Higher Education. Vol 49, No 3, Issues and Learning from a student Learning Perspective: A Tribute to Noel Entwistle, 2005Obligatorisk (373–388)
  • Pang, Ming-Fai; Marton, Ference, Learning Theory as Teaching Resource: Enhancing Students' Understanding of Economic Concepts, International Science. 33, 2005Obligatorisk (159–191)
  • Rovio-Johansson, Airi; Lumsden, Marie, Undervisning och lärande i civilekonomprogrammet: Ett didaktiskt forskningsprojekt i redovisning, Institutionen för pedagogik och didaktik, Gothenburg Research Institute (GRI), Företagsekonomiska institutionenvid Handelshögskolan, Göteborgs universitet. Göteborg.Obligatorisk (Sid 1–23.)
  • Shackelford, Jean, Feminist pedagogy: A means for bringing critical thinking and creativity to the economics classroom, Ingår i: The American economic review., vol. 82, nr. 2, 1992, s. 570–576
  • Hoadley, Susan m.fl., Threshold concepts in finance: Student perspective, Ingår i: International journal of mathematical education in science and technology., vol. 46, nr. 7, 2015, s. 1004–1020Obligatorisk
  • Burman, Anders; Graviz, Ana; Rönnby, Johan, Tradition och praxis i högre utbildning: tolv ämnesdidaktiska studier, Huddinge, Södertörns högskola, 2010Obligatorisk

Geografi

Historia

  • Ahonen, S, Historia som kritisk process, Ingår i: Historiedidaktik, Lund, Studentlitteratur, 1997, s. 115–139Obligatorisk
  • Axelsson, Cecilia, Att hantera källor på gymnasienivå, Ingår i: Kritiska perspektiv på historiedidaktiken, Bromma, Historielärarnas förening (HLF), 2013, vol. 2013:2, s. 71–95Obligatorisk
  • Breakstone, Joel, Try, Try, Try Again: The Process of Designing New History Assessments, Theory & Research in Social Education 42:4, 2014Obligatorisk (s 453–485.)
  • Eliasson, Per, Historieämnet i de nya läroplanerna, Ingår i: Historien är närvarande: historiedidaktik som teori och tillämpning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014, s. 249–271Obligatorisk (s. 249–271.)
  • Eliasson, Per, Progression i historisk kunskap och nationella prov i historia, Ingår i: Historien är närvarande: historiedidaktik som teori och tillämpning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014, s. 273–294Obligatorisk (s. 273–294.)
  • Jensen, B.E, Historiemedvetande. Begreppsanalys, samhällsteori, didaktik, Ingår i: Historiedidaktik, Lund, Studentlitteratur, 1997Obligatorisk (s. 49–81)
  • Karlsson, Klas-Göran, Historia, historiedidaktik och historiekultur - teori och perspektiv, Ingår i: Historien är närvarande: historiedidaktik som teori och tillämpning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014Obligatorisk (s. 13–89.)
  • Ledman, Kristina, “Så man kan vara med”: om historieundervisningens värde och mening enligt elever på yrkesprogram, 2015Obligatorisk (s. 83–102.)
  • Lévesque, Stéphane, On Historical Literacy: Learning to Think Like Historians, Canadian Issues/Thèmes canadiens, 2010Obligatorisk (s.42–46.)
  • Lozic, Vanja, Historieundervisningens utmaningar: historiedidaktik för 2000-talet, 1 uppl., Malmö, Gleerups, cop. 2011Obligatorisk
  • Nygren, Thomas, UNESCO Teaches History: Implementing International Understanding in Sweden," in A History of UNESCO: Global Actions and Impacts, Ingår i: A History of UNESCO: Global Actions and Impacts, London, Palgrave Macmillan UK, 2016Obligatorisk (s.201–230)
  • Nygren, Thomas, Digitala primärkällor i historieundervisningen: En utmaning för elevers historiska tänkande och historiska empati, Nordidactica, 2014Obligatorisk (s 208–245)
  • Nygren, Thomas, Students Writing History Using Traditional and Digital Archives, Human IT, 12.3, 2014Obligatorisk (s 78–116.)
  • Porat, D. A., It's not written here, but this is what happened: students' cultural comprehension of textbook narratives on the Israeli-Arab conflict, Ingår i: American educational research journal, vol. 41, nr. 4, 2004, s. 963–996Obligatorisk (s. 963–996)
  • Reisman, Avishag, Reading like a historian: A document-based history curriculum intervention in urban high schools, Cognition and Instruction 30.1, 2012Obligatorisk (s.86–112.)
  • Stolare, Martin, På tal om historieundervisning: Perspektiv på undervisning i historia på mellanstadiet, Acta Didactica Norge 8.1, 2014Obligatorisk (Art-9.)
  • Wineburg, Sam; McGrew, Sarah, Why Students Can't Google Their Way to the Truth, Education Week nov. 1, 2016., 2016Obligatorisk

Juridik

  • Bjorklun, Eugene C., Teaching about family law: Activities for the high school classroom, The social studies, 84 (3), s. 122-130, 1993Obligatorisk
  • Education and urban society.Obligatorisk (Addington, Lynn A. (2016) Using constitutional law classes to adress the "Civic empowerment gap" among inner-city public high school students. 48 (9) s. 807–826)
  • Ekonomiprogrammet, Skolverket, 2017Obligatorisk (https://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/sok-amnen-kurser-och-program/program.htm?lang=sv&programCode=ek001)
  • Exempel på gymnasiearbete inom ekonomiprogrammet - juridik, Skolverket, 2012, https://www.skolverket.se/download/18.49f081e1610d8875002fa0/1517838325742/EK2.pdfObligatorisk
  • Fielding, Glen D; Kameeui, Edward; Gersten, Russel, A comparison of an inquiry and direct instruction approach to teaching legal concepts and applications to secondary school students, Ingår i: The Journal of educational research., vol. 76, nr. 5, 1983, s. 287–293Obligatorisk
  • Golden, Cathleen J.; McDonald, Michael J., Integrating international business law conveptsinto a high school business law course, Ingår i: Delta Pi Epsilon journal., vol. 40, nr. 3, 1988, s. 166–174
  • Jank, Werner; Meyer, Hilbert, Nyttan av kunskaper i didaktisk teori, Ingår i: Didaktik: teori, reflektion och praktik, Lund, Studentlitteratur, 1997 (s. 17–74)
  • Kamvounias, Patty, Legal studies in secondary schools: The New South Wales experience, Ingår i: Legal education review., vol. 5, nr. 1, 1994, s. 21–46Obligatorisk
  • Kohlmeier, Jada; Saye, John W., Ethical reasoning of U.S. high shcool seniors exploring just versus unjust laws, Ingår i: Theory and Research in Social Education, vol. 42, nr. 4, 2014, s. 548–578Obligatorisk
  • Le Brun, M.J., Reflection on legal studies courses in Australian secondary schools: instrumental or liberal education?, Ingår i: Adelaide law review, vol. 12, nr. 4, 1990, s. 389–430Obligatorisk
  • Le Brun, Marlene; Clark, Eugene E., The growth of legal education in australian secondary schools: Implications for tertiary and secondary legal education, Ingår i: Legal education review., vol. 1, nr. 2, 1989, s. 217–236
  • Leins, Kobi-Renée, Teaching international humanitarian law and values to secondary school students, Ingår i: Alternative law journal., vol. 27, nr. 6, 2002, s. s. 294Obligatorisk
  • Marsh, Luke; Ramsden, Michael, Reflecting on a high school mooting competition: bridging the gap between secondary and tertiary education, Ingår i: The law teacher., vol. 49, nr. 3, 2015, s. 323–335Obligatorisk
  • O'Neil, Robert M., Civic education and constitutional law. A report on secondary education in America, Ingår i: Journal of teacher education: the journal of policy, practice, and research in teacher education, vol. 34, nr. 6, 1983, s. 14–16Obligatorisk
  • Lindström, Lars; Lindberg, Viveca; Pettersson, Astrid, Pedagogisk bedömning: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap, 3. uppl., Stockholm, Liber, 2013Obligatorisk (Kjellström, Katarina: Bedömningsmatriser (s. 189–216))
  • Pietrovito, Patrick J., Socialization in legal norms as part of a high school curriculum, Ingår i: The social studies., vol. 67, nr. 2, 1976, s. 73–75Obligatorisk
  • Ripps, Stephen R.; Berkowitz, Rhoda L., The law school as a resource center: A program in law-related education for private and public high school students, Ingår i: The Teacher educator., vol. 21, nr. 3, 1986, s. 22–28Obligatorisk
  • Spiro, George, Reexamine business law for high school students, Ingår i: Business education forum: official journal of the National business education association, a department of the National education association, vol. 55, nr. 1, 1980, s. 27–30Obligatorisk
  • VanderStaay, Steven L., Law and society in Seattle: Law related education as culturally responsive teaching, Ingår i: Anthropology & education quarterly, vol. 38, nr. 4, 2007, s. 360–379Obligatorisk
  • Yuen, Timothy W. W.; Chong, Eric, Teaching human rights and the rule of law in class: a case study of two secondary schools in Hong Kong, Ingår i: Citizenship, social and economics education: an international journal, vol. 11, nr. 1, 2012, s. 34–44Obligatorisk

Idrott

Matematik

Moderna språk

Ytterligare vetenskapliga artiklar och andra texter kan tillkomma (ca 100 s)

Religion

Samhällskunskap

Svenska

Svenska som andraspråk

Teknik

  • Diethelm, I; Hubwieser, P; Klaus, R, Students, Teachers and Phenomena: Educational Reconstruction for Computer Science Education., Conference paper, Koli Calling, Tahko, Finland, 2012Obligatorisk
  • Frid, Johnny, Teknik 1, 1. uppl., Malmö, Gleerups, 2011 (De första 14 sidorna kan man läsa på nätet (Prova - provläs))
  • Gilbert, J.K., Models and modelling: routes to more authentic science education, Ingår i: International journal of science and mathematics education, 2004Obligatorisk (s. 115–130 (15 s.))
  • Haglund,, J.; Strömdahl, H., Perspective on models in theoretical and practical traditions of knowledge: The example of Otto engine animations, Ingår i: International journal of technology and design education., vol. 22, nr. 3, 2012Obligatorisk
  • Hallström, J., Om teknikhistoriens roll i grundskolans historie- och teknikämnen, Ingår i: Samhällsdidaktik: sju aspekter på samhällsundervisning i skola och lärarutbildning, Linköping, Linköpings universitet, [Forum för ämnesdidaktik], 2012Obligatorisk
  • Johnstone, A., Babbage's Language of Thought, Johnstone, Professor of Computing at Royal Holloway, University of London., 2014Obligatorisk
  • Lindgren, Michael, Några tankar kring Christopher Polhems teknikpedagogik., Ingår i: Teknik i skolan: perspektiv på teknikämnet och tekniken, Lund, Studentlitteratur, 1996Obligatorisk
  • Nyberg, Yngve, Teknik, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2011 (40 s. (smakprov))
  • Rescher, N., How modeling can go wrong, Ingår i: Philosophy and Technology, vol. 26, nr. 1, 2013 (6 s.)
  • Swade, D. D., Automatic Computation: Charles Babbage and Computational Method, Ingår i: Rutherford journal, 2010Obligatorisk

* Obligatorisk

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin