Bedömning och utvärdering, ämneslärare

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 4PE158

Kod
4PE158
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Utbildningssociologi A1N, Utbildningsvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 5 juli 2019
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom Kompletterande lärarutbildning, 90 hp.

Behörighetskrav

Utbildningens framväxt och villkor med inriktning mot ämneslärare 7,5 hp; VFU 1, utbildningsvetenskaplig kärna, ämneslärare 7,5 hp; Ämnesdidaktik, ämneslärare 10 hp.

Mål

Syftet med kursen är att studenterna förvärvar kunskaper i och om bedömning och utvärdering och därigenom allsidigt kan analysera och diskutera elevbedömningar och skolutvärderingar, inklusive dess konsekvenser.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för och tillämpa begrepp, teorier och forskningsresultat rörande kunskapsbedömning vid analys av olika aspekter av lärarens uppdrag som bedömare av elevers kunskaper
  • planera och tillämpa olika former av bedömning
  • redogöra för och jämföra olika former av bedömning, dokumentation och utvärdering, i ett svenskt och i ett internationellt perspektiv
  • analysera och värdera betydelsen av utformningen av frågor och uppgifter i klassrummet
  • analysera bedömningarnas och utvärderingarnas funktioner i styrningen av skolan.

Innehåll

Bedömning och dokumentation av elevers kunskaper samt utvärdering av skolans arbete: praktisk tillämpning och didaktiska och etiska överväganden. Inom kursen behandlas betygssättning, provkonstruktion, muntlig och skriftlig utvecklingsdokumentation, formativ bedömning, kamratbedömning och bedömning av muntliga presentationer och prestationer.

Centrala bedömnings- och utvärderingsmodeller. Inom kursen behandlas formativ kontra summativ bedömning, relativa kontra absoluta betygssystem, skolutvärdering (t.ex. nationella provsystem, systematiskt kvalitetsarbete och skolinspektion), bedömningssystem i andra länder, internationella kunskapsmätningar, samt kvantitativ och kvalitativ information kring skolor och skolresultat.

Lärarens uppdrag som bedömare och som deltagare i utvärderingar, i skärningspunkten mellan interna och externa krav och förväntningar på likvärdighet, rättvisa och kvalitet.

Undervisning

Föreläsningar och seminarier. Alla seminarier är obligatoriska.

Examination

Examination sker i form av skriftliga och muntliga uppgifter.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin