Hem- och konsumentkunskap, fortsättningskurs för lärare i grundskolan (del 2)
Kursplan, Grundnivå, 2HK087
- Kod
- 2HK087
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Kostvetenskap G1F, Kostvetenskap G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 5 maj 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för kostvetenskap
Behörighetskrav
15 hp från Hem- och konsumentkunskap, grundkurs för lärare i grundskolan 30 hp
Mål
Moment 1: Näringslära och livsmedelsvetenskap III
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för ett kritiskt perspektiv på hälsa
- förklara och ge exempel på hur mat och måltider interagerar med individ, grupp och samhälle
- sammanfatta och värdera betydelsen av biologiska och sociala faktorer för barns och ungdomars hälsa i relation till mat
Moment 2: Måltidsprocessen III
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- välja och värdera mat ur ett hållbart perspektiv
- analysera och värdera hur mat och måltider konstrueras, utövas och förmedlas inom olika kulturer och sociala kontexter
- komponera och tillaga måltider ur perspektiven hälsa och hållbar utveckling med fokus på undervisning av elever i särskolan
Gemensamma mål för moment 1-2:
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- förklara och ge exempel på ämnesdidaktisk kunskap samt värdera vad olika synsätt får för konsekvenser för elevers lärande i Hem- och konsumentkunskap i grundskolan och särskolan
- tillämpa och visa ämnesdidaktisk förmåga i undervisningssituationer
Innehåll
Kursen omfattar två moment: Näringslära och livsmedelsvetenskap III och Måltidsprocessen III. Under kursen behandlas pedagogiska och ämnesdidaktiska frågor i samband med kunskapsinhämtning inom de olika momenten.
Moment 1: Näringslära och livsmedelsvetenskap III, 7,5 hp
Momentet är en fortsättning och fördjupning av Näringslära och livsmedelsvetenskap II (se kursen Hem- och konsumentkunskap, fortsättningskurs för lärare i grundskolan (del 1). I momentet diskuteras begreppet "food literacy". Vidare behandlas barns mat och ätande i hem och skola. Utmaningar kring övervikt berörs. Relationen mellan hur mat presenteras i olika media och den enskildes matbeteende belyses.
Moment 2: Måltidsprocessen III, 7,5 hp
Momentet är en fortsättning och fördjupning av Måltidsprocessen II (se kursen Hem- och konsumentkunskap, fortsättningskurs för lärare i grundskolan (del 1). I momentet belyses de globala hållbarhetsmålen, Agenda 2030, och olika livsmedels klimatpåverkan diskuteras genom att bl a beräkna växthusgaser. Vidare berörs begreppet "commensality" och speciellt religiöst motiverad mat. I momentet ingår en laboration i kök inriktad mot särskolans didaktik.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, individuella uppgifter, grupparbeten, praktiska övningar och laborativ verksamhet.
Examination
Examination sker genom bedömning av skriftliga, muntliga och praktiska uppgifter. För momenten ges betygen underkänd (U) och godkänd (G). För godkänt betyg krävs att alla uppgifter bedöms som godkända samt att studenten aktivt deltagit i redovisningar och seminarier. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Vid kursstart ska betygssättande lärare alternativt läraren/lärarlaget fastställa vilken undervisning som kräver obligatorisk närvaro, samtidigt ska läraren presentera former för närvarokontroll och anvisningar för hur obligatoriska moment ska genomföras. Vidare ska kriterier för olika betygsgrader anges.