Hem- och konsumentkunskap, fortsättningskurs för lärare i grundskolan (del 2)
Kursplan, Grundnivå, 2HK087
- Kod
- 2HK087
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Kostvetenskap G1F, Kostvetenskap G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 31 augusti 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för kostvetenskap
Behörighetskrav
15 hp från Hem- och konsumentkunskap, grundkurs för lärare i grundskolan 30 hp
Mål
Efter avklarad kurs ska studenten i relation till innehållet i de olika momenten kunna
- förklara och ge exempel på ämnesdidaktisk kunskap samt värdera vad olika synsätt får för konsekvenser för elevers lärande i hem- och konsumentkunskap
- tillämpa och visa ämnesdidaktisk förmåga i undervisningssituationer samt vid bedömning och betygsättning
- relatera kunskap och arbetssätt till aktuella styrdokument
Moment 1: Mat och hälsa för barn och ungdomar
Efter avklarat moment ska studenten kunna:
- beskriva olika hälsobegrepp samt centrala aktörer och mål inom folkhälsoarbete
- sammanfatta och värdera betydelsen av biologiska och sociala faktorer för barns och ungdomars hälsa i relation till mat
- översiktligt beskriva hur vanligt förekommande matrelaterade problem hos barn och ungdomar kan hanteras vid planering och tillagning av måltider
Moment 2: Inkluderande undervisning
Efter avklarat momentgenomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för vad begreppet inkluderande undervisning innefattar
- planera för en inkluderande undervisning utifrån elevers olika förutsättningar
- komponera och tillaga måltider med hänseende till en inkluderande undervisning
- kritiskt redogöra för olika perspektiv på hälsa
Innehåll
Kursen omfattar två moment: Mat och hälsa för barn och ungdomar och Inkluderande undervisning. Under kursen behandlas pedagogiska och ämnesdidaktiska frågor i relation till innehållet i de olika momenten.
Moment 1: Mat och hälsa för barn och ungdomar, 7,5 hp
Momentet behandlar levnadsvanor och folkhälsoarbete med fokus mot svenska förhållanden och särskilt matvanornas betydelse för hälsan. Vidare belyses såväl sociala som biologiska perspektiv för barn och unga i allmänhet, men även i relation till elever med särskilda behov. Hur olika former av matrelaterade problem hos barn och unga kan hanteras i skolan och hur hem och skola kan samverka diskuteras.
Moment 2: Inkluderande undervisning, 7,5 hp
Momentet fokuserar mot hur läraren kan planera för en inkluderande undervisning i ämnet hem- och konsumentkunskap. Hur läraren kan skapa en lärmiljö och genomföra en undervisning som inkluderar elevers skiftande förutsättningar och behov behandlas. Centralt i momentet är en normkritisk diskussion för att öka medvetenheten om de sociala normer som förmedlas i skola och samhälle, särskilt i relation till olika perspektiv på hälsa .
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, individuella uppgifter, grupparbeten, praktiska övningar och laborativ verksamhet.
Examination
Examination sker genom bedömning av skriftliga, muntliga och praktiska uppgifter. För momenten ges betygen underkänd (U) och godkänd (G). För godkänt betyg krävs att alla uppgifter bedöms som godkända samt att studenten aktivt deltagit i redovisningar och seminarier. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Vid kursstart ska betygsättande lärare alternativt läraren/lärarlaget fastställa vilken undervisning som kräver obligatorisk närvaro, samtidigt ska läraren presentera former för närvarokontroll och anvisningar för hur obligatoriska moment ska genomföras. Vidare ska kriterier för olika betygsgrader anges.