Hem- och konsumentkunskap för lärare i åk 7-9, 45 hp (1-45). Ingår i Lärarlyftet

45 hp

Kursplan, Grundnivå, 8HK002

Kod
8HK002
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 19 oktober 2022
Ansvarig institution
Institutionen för kostvetenskap

Behörighetskrav

Lärarexamen samt huvudmannens godkännande.

Mål

Efter avklarad kurs ska kursdeltagaren i relation till kunskapsinhämtningen i de olika momenten kunna:

  • förklara och ge exempel på ämnesdidaktisk kunskap samt värdera vad olika synsätt får för konsekvenser för elevers lärande i Hem- och konsumentkunskap
  • tillämpa och visa ämnesdidaktisk förmåga i undervisningssituationer samt vid bedömning och betygsättning relatera kunskap och arbetssätt till aktuella styrdokument

Moment 1: Introduktion till ämnet Hem‐ och konsumentkunskap

Efter avklarat moment ska kursdeltagaren kunna:

  • beskriva ämnet Hem‐ och konsumentkunskap och dess utveckling
  • översiktligt beskriva, tillämpa och analysera innehållet i de styrdokument som reglerar undervisningen i Hem- och konsumentkunskap

Moment 2: Näringslära och livsmedelskunskap I

Efter avklarat moment ska kursdeltagaren kunna:

  • förklara och ge exempel på olika livsmedelsgruppers näringsmässiga betydelse och  hur kostintag kan värderas utifrån de Nordiska näringsrekommendationerna
  • redogöra övergripande för hur myndigheter och andra organisationer arbetar kring kost och hälsa samt kunna tillämpa modeller och redskap som används i det hälsofrämjande arbetet
  • tillämpa grundläggande kunskaper om kost och hälsa utifrån specifikt barns och ungas behov

Moment 3: Matlagningsmetoder, livsmedelssäkerhet och hemmets skötsel

Efter avklarat moment ska kursdeltagaren kunna:

  • beskriva matlagningstekniker och bakningsprocesser som kan användas i undervisningen inom grundskolan samt tillämpa kunskaperna i praktiskt arbete och receptkonstruktion
  • identifiera risker i relation till  livsmededelssäkerhet inom livsmedelsvetenskap och matlagning, samt tillämpa kunskaperna i praktiskt arbete
  • redogöra för hygieniska aspekter i relation till hemmets skötsel, samt välja och värdera lämpliga arbetssätt och hjälpmedel för tvätt och rengöring i hemmet, relaterat till ekonomi och miljöMoment 4: Måltidsprocessen

Moment 4: Måltidsprocessen I

Efter avklarat moment ska kursdeltagaren kunna:

  • redogöra för råvaror och livsmedel av olika beredningsgrad samt använda lämpliga beredningsmetoder
  • planera och tillaga måltider ur perspektiven hälsa, hållbar utveckling samt sensoriska aspekter
  •  identifiera och exemplifiera mat och måltiders kulturella och sociala värde samt förklara hur mat och måltider används för att kommunicera identitet och kulturell tillhörighet

Moment 5: Konsumentkunskap med ekonomi

Efter avklarat moment ska kursdeltagaren kunna:

  • relatera barns och unga konsumenters situation och beteende i dagens konsumtionssamhälle, särskilt med fokus mot olika förutsättningar och villkor
  • förklara hur marknad och medier påverkar livsstil och konsumtion
  • redogöra för märkning av olika konsumtionsvaror och diskutera dess betydelse och användning
  • sammanfatta och ge exempel på hur vardagsvanor, hemmets skötsel och konsumtion påverkar jämställdhet, ekonomi, hälsa och hållbar utveckling samt kunna tillämpa dessa kunskaper

Moment 6: Näringslära och livsmedelsvetenskap II

Efter avklarat moment ska kursdeltagaren kunna:

  • förklara hur livsmedel påverkas av förvaring och tillagningsprocesser liksom av tillsatser, naturliga gifter och främmande ämnen
  • redogöra för och kunna särskilja olika former av livsmedelsöverkänslighet och tillämpa kunskaperna vid val av livsmedel och i praktisk matlagning
  • analysera och problematisera livsmedelsval i relation till hälsa, klimatpåverkan och miljö

Moment 7: Måltidsprocessen II

Efter avklarat moment ska kursdeltagaren kunna:

  • diskutera samhällets och skolans normer, samt människors förhållningssätt till mat, måltider och hushållsarbete med fokus på jämställdhet och kultur
  • redogöra för didaktiska traditioner, samt tillämpning och bedömning i relation till måltidsprocessen i hem- och konsumentkunskap
  • förklara betydelsen av estetiska aspekter och tillämpning av sensorisk träning och hur sensorisk träning för barn och unga kan genomföras

Innehåll

Kursen omfattar sju moment. Under kursen behandlas pedagogiska och ämnesdidaktiska frågor i samband med kunskapsinhämtning inom de olika momenten.

Moment 1: Introduktion till ämnet Hem- och konsumentkunskap, 3 hp

Momentet behandlar utvecklingen av ämnet Hem- och konsumentkunskap och den ämnesdidaktiska forskningen. Vidare riktas fokus mot de styrdokument som reglerar undervisningen i ämnet.

Moment 2: Näringslära och livsmedelsvetenskap I, 6 hp

Grundläggande näringslära liksom livsmedelsvetenskap utgör basen i momentet. Matens betydelse för hälsan fokuseras speciellt på barns och ungas individuella energi- och näringsbehov och val av livsmedel.

Moment 3: Matlagningsmetoder, livsmedelssäkerhet och hemmets skötsel, 6 hp

Momentet behandlar grundläggande kunskaper om mat och måltider. Matlagning och bakning behandlas teoretiskt, samt övas utifrån användning av olika matlagningstekniska metoder och undervisningssituationer. Livsmedelssäkerhet med fokus mot hygien och rengöring vid hantering, tillagning och förvaring av livsmedel behandlas. Tvätt och rengöring och val av material och metoder för detta diskuteras.

Moment 4: Måltidsprocessen I, 7,5 hp

I momentet fördjupas och tillämpas kunskaperna i näringslära och livsmedelsvetenskap. Momentet behandlar hur man väljer, värderar, hanterar och tillagar livsmedel utifrån aspekter som näringsinnehåll, livsmedelshygien, sensorik och hållbar utveckling. Vidare diskuteras kökets utrustning och redskap, receptkonstruktion samt planering och organisation av arbetet vid matlagning och andra uppgifter i hemmet utifrån ett undervisningsperspektiv. Matvanor i relation till kön, socioekonomisk grupptillhörighet, etnicitet och kultur diskuteras i relation till ämnesdidaktisk forskning.

Moment 5: Konsumentkunskap med ekonomi, 7,5 hp

Ekonomi och konsumtion behandlas i relation till hushållet samt mer specifikt kring barns och ungdomars situation. Även mer övergripande aspekter på ekonomi, konsumtion samt det rättsliga systemet kring detta belyses i förhållande till samhälle och marknad. Livsstil och identitetsutveckling i relation till samhälle, marknad, reklam och media behandlas med ämnesdidaktiska perspektiv. Olika gruppers konsumtionsvanor och förhållningssätt diskuteras.

Moment 6: Näringslära och livsmedelsvetenskap II, 7,5 hp

Matens betydelse för hälsan fokuserar speciellt på barns och ungas näringsbehov och val av livsmedel. Vidare hur näringsintag kan värderas i relation till de Nordiska näringsrekommendationerna och hur livsmedelsval kan problematiseras i relation till miljö- och klimatfrågor. Matlagning vid olika former av livsmedelsöverkänslighet tränas och konsekvenserna av oönskade ämnen i maten behandlas.

Moment 7: Måltidsprocessen II, 7,5 hp

I momentet behandlas rådande normer i samhälle och skola  och hur dessa i sin tur påverkar människors förhållningssätt  i frågor kring hushållsarbete och jämställdhet. Olika didaktiska traditioner inom ämnet i relation till undervisning om livsmedelsval, matlagningsmetoder och genomförande av måltider synliggörs och diskuteras genom exemplifiering av praktiknära forskning. Vidare inkluderas matens estetiska värde liksom betydelsen av sensoriska aspekter och sensorisk träning i detta moment.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar (även inspelade föreläsningar), seminarier, individuella uppgifter, grupparbeten, praktiska övningar och laborativ verksamhet.

Examination

Examination sker genom bedömning av skriftliga prov samt muntliga och praktiska uppgifter. Som betygsgrader används underkänd (U) och godkänd (G). För godkänt betyg krävs aktivt deltagande vid samtliga obligatoriska moment, att uppgifter genomförs utifrån givna instruktioner och uppfyller de kriterier som anges för respektive moment. En god förmåga att ur olika perspektiv problematisera och kunna resonera kring olika frågeställningar ska uppvisas. Hänvisning till adekvata källor som stöd för resonemang och fakta är också av betydelse för bedömning.

Övriga föreskrifter

Vid kursstart ska betygsättande lärare alternativt läraren/lärarlaget fastställa vilken undervisning som kräver obligatorisk närvaro, samtidigt ska läraren presentera former för närvarokontroll och anvisningar för hur obligatoriska moment ska genomföras. Vidare ska kriterier för olika betygsgrader anges.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin