Introduktion till utbildningssociologi
Kursplan, Grundnivå, 4PE297
- Kod
- 4PE297
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Utbildningssociologi G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 8 juni 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom ramen för Sociologiprogrammet och utgör, tillsammans med kursen Sociala skillnader i utbildning och samhälle 15 hp, Utbildningssociologi A 30 hp.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
Mål
Kursen ger en introduktion till utbildningssociologi. Syftet är att studenten dels ska lära känna utbildningssociologins centrala frågeställningar, traditioner och begrepp, dels kunna igenkänna dessa frågeställningar samt tillämpa utbildningssociologiska begrepp i förståelsen av förskolans, skolans och den högre utbildningens sociala funktioner idag. Därtill ska studenten kunna redogöra för de olika utbildningsformernas historiska utveckling och för centrala utbildningshistoriska begrepp.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för centrala utbildningssociologiska och utbildningshistoriska frågeställningar och begrepp
- redogöra för hur utbildningssociologi och utbildningshistoria är förankrade i samhällsvetenskapliga och humanistiska vetenskapliga traditioner
- tillämpa utbildningssociologiska traditioner i analyser av utbildningens sociala funktioner i dåtid och nutid
- diskutera olika utbildningsformers framväxt och utveckling i relation till samhällets utveckling i ett nationellt och internationellt perspektiv
- kommunicera och diskutera kursinnehållet muntligt och skriftligt i lämplig språkform
Innehåll
- Utbildningssociologiska traditioner, begrepp och frågor
- samhällsvetenskapliga och humanistiska vetenskapliga traditioner som ligger till grund för utbildningssociologi och utbildningshistoria
- utbildningssystemets historiska bakgrund
- internationella perspektiv på utbildning och utbildningssystem
- aktuella utbildningsrelaterade frågor sedda i ljuset av utbildningssociologiska traditioner
- muntlig och skriftlig framställning
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Samtliga seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga och/eller muntliga prov.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte ingå i samma examen som Utbildningssociologi A 30 hp (distans).