Karaktärsdesign och representation
Kursplan, Grundnivå, 5SD060
- Kod
- 5SD060
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Speldesign G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 21 februari 2024
- Ansvarig institution
- Institutionen för speldesign
Allmänt
Kursen ges som friståendekurs och är valbar inom Kandidatprogram i speldesign, Kandidatprogram i Speldesign och Programmering, Kandidatprogram i Speldesign och Grafik samt Kandidatprogram i Spedesign och Projektledning.
Behörighetskrav
30 hp i speldesign
Mål
Kursens övergripande mål är att öka kunskaper och färdigheter inom karaktärsdesign inom digitala spel med särskilt fokus på hur genus, ras, etnicitet, ålder och funktionsvariationer framställs.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redovisa grundläggande kunskaper om karaktärsdesign och grafisk produktion för digitala spel
- redogöra för och kritiskt reflektera över teorier om kulturella representationer
- redogöra för och kritiskt förhålla sig till kulturella konventioner när det gäller hur personer och grupper framställs i spel
- diskutera och reflektera över perspektiv på olika maktdimensioner, särskilt genus, ras, etnicitet, ålder och funktionsvariation
- redovisa förmåga att både skriftligt och muntligt diskutera och redogöra för sina etiska val och estetiska resultat samt beskriva den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa
- visa förmåga att inom utsatt tid formulera och lösa uppgifter med relevans för kursens innehåll.
Innehåll
Kursen har en tvärvetenskaplig bas sprungen ur ämnesområdena speldesign och genusvetenskap. I kursen behandlas olika perspektiv på kulturella representationer samt på maktdimensioner som genus, ras, etnicitet, ålder och funktionsvariationer och därvid diskuteras särskilt olika sätt att framställa dessa i spel och i relation till spelfunktioner (Game Mechanics). I kursen ingår såväl teoretiska som praktiska moment. Studenterna får omsätta sina kunskaper från de teoretiska delarna i praktiska gestaltningsuppgifter både i grupp och individuellt samt analysera sina arbetsprocesser och resultat. Studenterna uppmuntras att för de praktiska inslagen hämta exempel från sin egen närmiljö. Gästföreläsare bidrar med perspektiv från sina olika verksamhetsområden.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, obligatoriska seminarier och obligatoriska workshops (gruppövningar). Därutöver utför studenterna eget arbete.
Examination
Examination sker genom aktivt deltagande i workshops med praktiskt arbete, seminarier med muntliga redovisningar, inlämningsuppgifter och en avslutande skriftlig PM som beskriver kopplingen mellan praktiska gestaltningsuppgifter och teori. För betyget Godkänd krävs att workshopdeltagandet, seminariedeltagandet, inlämningsuppgifterna och promemorian är godkända. För betyget Väl godkänd krävs dessutom att studenten på ett självständigt sätt kan tillämpa och diskutera teoretiska perspektiv i praktiskt arbete, seminariediskussioner och i promemorian.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.