Spanska som modersmål i skolan: Kulturell variation i den spanskspråkiga världen
Kursplan, Grundnivå, 9LF081
- Kod
- 9LF081
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 10 juni 2024
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen vänder sig till modersmålslärare i spanska i grundskolan och gymnasieskolan samt till lärarstuderande med spanska som modersmål som inriktning. Kursen ingår i en serie om fyra kurser à 7,5 hp som tar upp kunskaper och färdigheter som fordras för att arbeta som modersmålslärare i spanska i grundskolan och gymnasieskolan.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och spanska som modersmål, vilket kan styrkas med betyg i Modersmål 2, Hemspråk kurs B (eller motsvarande) eller gymnasiebetyg med godkänt betyg i modersmålet från hemlandet, alternativt arbetsintyg där det framgår anställning som modersmålslärare i spanska.
Mål
Kursens övergripande syfte är att studenten utvecklar sina kunskaper om kulturell och samhällelig mångfald i den spanskspråkiga världen. Kursen syftar även till att utveckla en ökad ämnesdidaktisk kompetens för modersmålsundervisningen i spanska.
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för centrala begrepp inom forskning om kultur och identitet samt diskutera dem i förhållande till modersmålsundervisningen i spanska.
- identifiera, redogöra för och diskutera aktuella samhälleliga drag i den spanskspråkiga världen samt reflektera över dessa aspekters betydelse för modersmålsundervisningen
- självständigt välja och diskutera kulturella uttrycksformer från den spanskspråkiga världen som lämpar sig för integrering i modersmålsundervisningen
- analysera, kritiskt granska och diskutera olika typer av material och didaktiska upplägg för modersmålsundervisning i spanska
- planera undervisning utifrån kursens teoretiska ramar och skolans styrdokument
- uttrycka sig i skrift på akademisk spanska
Innehåll
- Forskning om kultur och identitet
- Aktuella samhällsfrågor och politiska frågor i den spanskspråkiga världen med fokus på mångfald
- Kulturella uttrycksformer från olika spanskspråkiga områden
- Analys av material och didaktiska upplägg med fokus på den kulturella komponenten i modersmålsundervingen
- Planering av undervisning
- Akademiskt skrivande på spanska
Undervisning
Kursen ges på distans och all kommunikation är nätbaserad.
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Undervisningsspråket är spanska.
Examination
Kursen examineras skriftligt och muntligt.
Examinationsspråket är spanska.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara bsked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.