Spanska som modersmål i skolan: Kulturell variation i den spanskspråkiga världen
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 9LF081
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Grimson, Alejandro., Interculturalidad y comunicación, 1. ed., Bogotá, Grupo Editorial Norma, 2001Obligatorisk
- Maalouf, Amin, Identidades asesinas, Madrid, Alianza Editorial, 2004Obligatorisk
- Méndez García del C., M., La interculturalidad como elemento clave en la enseñanza de lenguas, Centro Virtual Cervantes, 2015, La interculturalidad como elemento clave en la enseñanza de lenguasObligatorisk
- Kursplan - Modersmål, Skolverket, 2022, Skolverket (2022) Ämne - ModersmålObligatorisk
- Kommentarmaterial till kursplanen i modersmål utom nationella minoritetsspråk - grundskolan, Skolverket, 2022, Kommentarmaterial till ämnesplanen i modersmål - gymnasieskolanObligatorisk
- Wedin, Åsa, Språkdidaktik för modersmålsundervisningen, Ingår i: Modersmål, minoriteter och mångfald: i förskola och skola, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2020], s. 199–226Obligatorisk
- Byram, M.; Gribkova, B.; Starkey, H., Developing the Intercultural Dimension in Language Teaching. A practical Introduction for Teachers., Council of Europe, Instituto Cervantes/Anaya, 2002, Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. (Rekommenderas.)
- Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Volumen complementario., Servicio de publicaciones del Consejo de Europa, 2020, Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Volumen complementario. (Rekommenderad)
Dessutom tillkommer ca 400 sidor samt audiovisuellt material enligt lärares anvisningar.
Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.
* Obligatorisk