Läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv på utbildning med inriktning mot ämneslärare

10 hp

Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE049

Det finns en senare version av litteraturlistan.

Huvudgrupp 1

  • Dewey, John, Experience and education, [New ed.], New York, Simon & Schuster, 1997Obligatorisk
  • Englund, Thomas, Om relevansen av begreppet didaktik, Ingår i: Acta Didactica Norge, vol. 1, 2007, s. 1–11Obligatorisk ((1), s. 1–11. 10 s.)
  • Englund, Tomas, Formation of school subjects as curriculum content: patterns and structures, -, 2010Obligatorisk (Contribution to the Curriculum research network of the NERA-congress in March 2010 Malmö, Sweden, s. 1–8 (8 s.))
  • Englund, Tomas, På väg mot en pedagogisk dynamisk analys av innehållet, Forskning om utbildning, 1990Obligatorisk (17 (1) S. 19–35. 16 s.)
  • Forsberg, Eva; Englund, Tomas; Sundberg, Daniel, Vad räknas som kunskap? Läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola, Stockholm: Liber, 2012Obligatorisk (S. 5–61, 80–115. (91 s))
  • Goodson, Ivor., School subjects and curriculum change, New rev. and extended ed., London, Falmer Press, 1993Obligatorisk (E-bok, ca 150 s.)
  • Gundem, Bjørg Brandtzæg, Europeisk didaktikk: tenkning og viten, Oslo, Universitetsforl., cop. 2011Obligatorisk
  • Kelly, Gregory J; Luke, Allan; Green, Judith, What counts as knowledge in educational settings: disciplinary knowledge, assessment and curriculum, Thousand Oaks: Sage publications, 2008Obligatorisk (Review of Research in Education, 2008 Vol 32. S. vii-x. (4 s.) http://www.istor.org/stable/i20185108)
  • Klette, Kirsti, Trends in research on teaching and learning in schools: didactics meets classroom studies, Ingår i: European educational research journal: EERJ, vol. 6, nr. 2, 2007, s. 147–160Obligatorisk (European Educational Research Journal 6 (2) 147–161. (14 s).)
  • Läromedlens roll i undervisningen: grundskollärares val, användning och bedömning av läromedel i bild, engelska och samhällskunskap, [Stockholm], Skolverket, 2006Obligatorisk (S. 7–27 (20 s).)
  • Popkewitz, Thomas, Curriculum study, curriculum history and curriculum theory: the reason of reason, Journal of Curriculum Studies, 2009Obligatorisk (41 (3) S. 301–309 (9 s.))
  • Roberts, , Douglas, Analyzing School Science Courses: The Concept of Companion Meaning, Ingår i: Problems of meaning in science curriculum, New York ; a London, Teachers College Press, cop. 1998, s. 5–12Obligatorisk (7 s.)
  • Selander, Staffan, Pedagogiska texter och andra artefakter för kunskap och kommunikation. En översikt över läromedel - perspektiv och forskning, Läromedel - specifikt: betänkande om läromedel för funktionshindrade, 2003Obligatorisk (Stockholm: Fritzes offentliga publikationer. S. 181–256 (75 s). http://www.regeringen.se/content/1/c4/10/29/7af6dff7.pdf)
  • Shulman, Lee S, Knowledge and teaching: Foundations of the new reform, Harvard Educational Review 57 (1), 1987Obligatorisk (S. 1–22 (21 s).)
  • Shulman, Lee S, Those who understand: Knowledge growth in teaching, Educational Researcher 15 (1), 1986Obligatorisk (S. 4–14. (10 s))
  • Sund, Per; Wickman, Per-Olof, Socialization content in schools and education for sustainable development: study of teachers' selective traditions, Environmental Educational Research 17 (5), 2011Obligatorisk (S. 599–624 (25 s.))
  • Säfström, Carl-Anders, On the Way to a Postmodern Curriculum Theory - Moving From the Question of Unity to the Question of Difference, Studies in Philosophy and Education 18 (4), 1999Obligatorisk (221–233 (12 s.))
  • Tydliga mål och kunskapskrav i grundskolan: förslag till nytt mål- och uppföljningssystem: betänkande, Stockholm, Fritze, 2007Obligatorisk (Del 2 av 2. Bilaga 6: Läroplaner och kursplaner i Sverige under 1900-talet - en sammanfattning. Stockholm: Utbildningsdepartementet, s. 453–470. http:/www.regeringen.se/sb/d/108/a/81428 17 s.)
  • Utbildning & demokrati, Tema: Didaktiska undersökningar, 2008Obligatorisk (17 (13) ca 100 s. http://www.oru.se/Forskning/Forskningsmiljoer/miljo/Utbildning- och-Demokrati/Utbildning--Demokrati/Tidigare-nummer/#2008)
  • Östman, Leif, Analys av utbildningens diskursivitet. Normer och följemeningar i text och handling. Tema didaktiska undersökningar, Utbildning & Demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik 17 (3)Obligatorisk (S. 113–137. (24 s.))

Tillkommer: Skolämneshistoria inom eget ämnesområde ca 20 s.

Två avhandlingar inom eget ämnesområde ca 200 s.

Artiklar enligt lärares anvisningar ca 200 s.

Totalt ca 1200 s.

* Obligatorisk

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin