Läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv på utbildning med inriktning mot ämneslärare

10 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 4PE049

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE049
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik A1N, Utbildningssociologi A1N, Utbildningsvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 17 januari 2013
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom ämneslärarprogrammet 90 hp

Behörighetskrav

45 hp godkända studier från utbildningsvetenskaplig kärna 1 och 2, inklusive Verksamhetsförlagd utbildning 1 och Verksamhetsförlagd utbildning inom ämnesstudier.

Mål

Kursens syfte är att problematisera utbildningens och undervisningens historiska, institutionella och normativa grunder utifrån ett läroplansteoretiskt, läroplanshistoriskt och didaktiskt perspektiv. Avsikten är också att utveckla kunskap om konsekvenserna av dessa grunder för lärares arbete, undervisningens innehåll och undervisningsmetoder samt elevers lärande. Centralt i detta sammanhang är relationen mellan kognitiva och värdemässiga innehåll i utbildning, undervisning och lärande. Vidare syftar kursen till att de vunna kunskaperna skall kunna användas för att dels på ett medvetet sätt transformera utbildningsmål till konkret undervisning, dels genomföra och presentera en vetenskaplig studie.

Efter genomgången kurs ska de studerande kunna identifiera och analysera:

• undervisnings- och ämnestraditioner i ett historiskt perspektiv.

• ämnen som etableras i skolan och skolämnens status i ett historiskt perspektiv.

• relationen mellan universitetsämne och skolämne i ett historiskt perspektiv.

• relationen mellan styrdokumentens syften och värden och undervisningens innehåll och form.

• styrdokumentens och undervisningsmaterials normativa dimensioner.

• aspekter som kan påverka lärares tolkning av styrdokument samt lärares val av innehåll och undervisningssätt.

• konsekvenser av lärares val när det gäller elevernas lärande av värderingar, normer och förhållningssätt.

• relationen mellan lärande av kunskaper och färdigheter samt lärande av värderingar, normer och förhållningssätt.

De studerande ska också kunna genomföra en läroplansteoretisk, didaktisk studie, presenterad i vetenskaplig form.

Innehåll

Moment 1:

Skolämnens historia. Läroplansteoretisk och läroplanshistorisk forskning rörande skolans framväxt, innehåll och organisering i relation till samhällets utveckling. Utbildningspolitik och universitetsämnens historia. Läroplansteoretisk och didaktisk forskning om utbildningens normativa dimensioner och dessa dimensioners olika uttryck i styrdokument, undervisning och meningsskapande. Läromedelsforskning.

Moment 2:

Läroplansteoretisk, läroplanshistorisk och didaktisk forskning rörande undervisningstraditioner, lärarutbildning och lärares tänkande och praktik.

Moment 3:

Läroplansteoretisk, historisk och didaktisk forskning rörande undervisningstraditioner, undervisning och lärande av kunskaper, färdigheter, värderingar och normer.

Moment 4:

Läroplansteoretiska, historiska och didaktiska analytiska redskap och metoder.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och/eller andra gruppövningar.

Examination

Kursen examineras muntligt och/eller skriftligt.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin