Utbildningens framväxt och villkor med inriktning mot förskollärare
10 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE016
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Kurslitteratur
- Ahrne, Göran; Roman, Christine; Franzén, Mats, Det sociala landskapet: en sociologisk beskrivning av Sverige från 1950-talet till början av 2000-talet, 4., omarb. uppl., Göteborg, Korpen, 2008Obligatorisk (s. 13–219 (207 s.))
- Bourdieu, , Pierre, Socialt rum och symboliskt rum, Ingår i: Praktiskt förnuft: bidrag till en handlingsteori, Göteborg, Daidalos, 1999, s. (s. 11–29) 18 sObligatorisk
- Broady, Donald, Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg, 2., korr. utg., Uppsala, Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, 1998Obligatorisk (26 s.)
- Edgren, Henrik, Menige mans humaniora: centrala budskap i den första upplagan av Läsebok för folkskolan, Ingår i: Utbildningens sociala och kulturella historia: meddelanden från den fjärde nordiska utbildningshistoriska konferensen, Uppsala, SEC, Uppsala University, 2010Obligatorisk (29 s.)
- Fransson, Karin; Lundgren, Ulf P., Utbildningsvetenskap - ett begrepp och dess sammanhang, Stockholm, Vetenskapsrådet, 2003Obligatorisk (30 s. i urval)
- Larsson, Esbjörn; Westberg, Johannes, Utbildningshistoria: en introduktion, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (265 s. i urval)
- Lawton, Denis; Gordon, Peter, A history of Western educational ideas, London, Woburn, 2002Obligatorisk
- Markström, Ann-Marie, Att förstå förskolan: vardagslivets institutionella ansikten, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007Obligatorisk (204 s. i urval)
- Palme, Mikael, En 'trygg' uppväxt, Ingår i: Det kulturella kapitalet: studier av symboliska tillgångar i det svenska utbildningssystemet 1988-2008, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis (AUU) :b Uppsala universitetsbibliotek [distributör], 2008, s. 57–95Obligatorisk
- Perez Prieto, Hector m.fl., Together? On Childcare as a Meeting Place in a Swedish City, Scandinavian Journal of Education Research. 2003; Vol. 47, No. 1., 2003Obligatorisk (s. 43–62)
- Runfors, Ann, Fostran till frihet? Värdeladdade visioner, positionerade praktiker och diskriminerande ordningar, Ingår i: Utbildningens dilemma: demokratiska ideal och andrafierande praxis: rapport, Stockholm, Fritze, 2006, s. 135–161Obligatorisk (27 s.)
- Skawonius, Charlotte, Välja eller hamna: det praktiska sinnet, familjers val och elevers spridning på grundskolor, Stockholm, Pedagogiska institutionen, 2005Obligatorisk (s. 3–22, 321–338 (36 s.))
- Starting Strong II: Early Childhood Education and Care, Paris, Organisation for Economic Co-operation and Development, 2006Obligatorisk
- Westberg, Johannes, Förskolans aktörer: stat, kår och individ i förskolans historia, Uppsala, Historiska institutionen, Uppsala universitet, 2011Obligatorisk (70 s. i urval)
Härutöver tillkommer ett antal webbplatser samt litteratur (ca: 30 sidor) enligt lärarens anvisningar.
Antal sidor 1256
* Obligatorisk