Utbildningens framväxt och villkor med inriktning mot förskollärare
Kursplan, Grundnivå, 4PE016
- Kod
- 4PE016
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G2F, Pedagogik G2F, Utbildningssociologi G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 28 augusti 2012
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan för blivande förskollärare. Kursplanen gäller från och med vt 2013.
Behörighetskrav
Minst 45 hp godkänt från termin 1, 2 och 3 (60 hp termin 1 och 2 + 15 hp termin 3) i Förskollärarprogrammet
Mål
Kursen ger en överblick över utbildningens framväxt och villkor samt de idéer som påverkat den. Syftet är att studenten ska tillägna sig en förståelse för utbildningssystemets utformning, dess historiska bakgrund samt dess idémässiga rötter. Kursen syftar även till att ge insikter i sociala, könsmässiga och etniska skillnaders strukturella betydelse för utbildning i ett meritokratiskt system.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
• sätta in förskolans och utbildningens framväxt i dess idémässiga sammanhang och kunna koppla detta sammanhang till vetenskapliga studier av utbildning
• beskriva olika utbildningsformers historiska utveckling och utbildningssystemets aktuella struktur i Sverige samt några centrala förklaringar till utbildningssystemens uppkomst och utformning
• utifrån ett internationellt perspektiv diskutera det svenska utbildningssystemets framväxt i relation till samhällets utveckling
• redogöra för hur sociala, könsmässiga och etniska skillnader påverkar utbildningsverksamhet strukturellt
• analysera förskollärarkårens relation till andra yrkesgrupper inom utbildningsverksamhet samt lärarutbildningarnas förändring i förhållande till utvecklingen på utbildningsområdet
• uppvisa en grundläggande förmåga i att analysera beskrivande statistik
• kommunicera och diskutera kursinnehållet skriftligt med korrekt språklig form
Innehåll
• Förskolans och utbildningens idéhistoria och dess vetenskapliggörande.
• Utbildningsformers historiska utveckling och utbildningssystemets aktuella struktur i Sverige
• Förskolan som en del i utbildningssystemet sett i ett internationellt perspektiv.
• Sociala, könsmässiga och etniska skillnaders strukturella betydelse för utbildningsverksamhet.
• Samhällsförändringars betydelse för att förklara såväl utbildningars utformning som dess användning.
• Förskollärarkårens historiska utveckling sett i relation till andra yrkesgrupper inom utbildningsverksamhet.
• Analyser av beskrivande statistik.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras skriftligt. Vissa moment kan komma att examineras muntligt.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013, version 1