Svenska II i grundskolans årskurser 4-6
15 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE041
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Arnbak, Elisabeth, Läsning av faktatexter: från läsprocess till lärprocess, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2010Obligatorisk
- Boglind, Ann; Nordenstam, Anna, Från fabler till manga: litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på barn- och ungdomslitteratur, 1. uppl., Malmö, Gleerups, 2010Obligatorisk (S 19–50, 69–104, 155–200, 203–213, 220–228, 231–279, 280–302, 325–327 114 sidor.)
- Chambers, Aidan; Chambers, Aidan., Böcker inom och omkring oss, Ny, rev., utg., Huddinge, X Publishing, 2011Obligatorisk (Sidorna 13–24, 39–81, 127–154, 179–188, 198–249 50 sidor.)
- Danelius, L., Språkutvecklande undervisning och ett integrerat svenskämne för mellanåren, Ingår i: Skolans mellanår: språkutveckling, undervisning och ledarskap, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur AB, 2010Obligatorisk (S. 103–145 42 sidor.)
- Elleström, Lars, Lyrikanalys: en introduktion, Lund, Studentlitteratur, 1999Obligatorisk (S 35–56, 136–138 21 sidor.)
- Folkeryd Wiksten, Jenny; af Geijerstam, Åsa, Ämnesinnehåll i en digital undervisningsvärld - exemplet svenska i lektion.se, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierObligatorisk (Ingår i Dagrun Skjelbred &
Aslaug Verum (red.) Literacy i laeringskontekster. (Kommande publikation) 12 sidor (Ingår i kompendium; säljes i receptionen.)) - Gibbons, Pauline, Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet, 1. uppl., Uppsala, Hallgren & Fallgren, 2006Obligatorisk
- Hernwall, Patrik, Barn kommunicerar: om en dimension av barns digitala rum, Ingår i: Utm@ningar och e-frestelser: IT och skolans lärkultur, Stockholm, Prisma, 2002Obligatorisk (S 302–322 20 sidor.)
- Holmberg, Claes-Göran; Ohlsson, Anders, Epikanalys: en introduktion, Lund, Studentlitteratur, 1999Obligatorisk (S 48–52, 4 sidor. (Ingår i kompendium; säljes i receptionen.))
- Jenkins, Henry, Konvergenskulturen: där gamla och nya medier kolliderar, 2. uppl., Göteborg, Daidalos, 2012Obligatorisk (Kap. 1–3 (s 13–141) 128 sidor)
- Josephson, Olle; Oliv, Tomas; Melin, Lars, Elevtext: analyser av skoluppsatser från åk 1 till åk 9, Lund, Studentlitteratur, 1990Obligatorisk (150 sidor läses.)
- Klerfelt, Anna, Sagor i ny skepnad: barn berättar med dator, Ingår i: Utm@ningar och e-frestelser: IT och skolans lärkultur, Stockholm, Prisma, 2002Obligatorisk (S 257–279 22 sidor.)
- Kåreland, Lena, Barnboken i samhället, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk (S. 67–99 32 sidor.)
- Langer, Judith A., Litterära föreställningsvärldar: litteraturundervisning och litterär förståelse, Göteborg, Daidalos, 2005Obligatorisk (S 157–168 11 sidor.)
- Liberg, Caroline; Geijerstam, Åsa af; Folkeryd, Jenny Wiksten, Utmana, utforska, utveckla!: om läs- och skrivprocessen i skolan, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk
- Lindberg, Inger, Med andra ord i bagaget., Ingår i: Det hänger på språket: lärande och språkutveckling i grundskolan, Lund, Studentlitteratur, 2006, s. 57–92Obligatorisk (25 sidor.)
- Lorentzen, R. T.; Johannes, A. A., Mål och mening med sammansatta texter, Ingår i: Det nödvändiga skrivandet: om att skriva i förskolan och skolans alla ämnen, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2009Obligatorisk (S 71–84 13 sidor.)
- Løvland, A, Faglitterære teksthendingar i klasserommet - i spenningsfeltet mellom Kunnskapsløftets kometansmål og målet om, Oslo, Novus forlag, 2010Obligatorisk (Ingår i Skjelbred, Dagrun; Aamotsbakken, Bente Faglig lesing i skole og barnehage S. 61–76 15 sidor (Ingår i kompendium; säljes i receptionen.))
- Molloy, Gunilla, Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (Kap 1, 3–4 50 sidor.)
- Myrberg, Mats, Dyslexi: en kunskapsöversikt, Stockholm, Vetenskapsrådet, 2007Obligatorisk
- Nilsson, Jan, Tematisk undervisning, 2., [rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007Obligatorisk (S. 15–95 80 sidor.)
- Nya språket lyfter!: bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6: enligt Lgr 11, Stockholm, Skolverket, 2012Obligatorisk (81 sidor.)
- Sigrell, Anders, Retorik för lärare: konsten att välja språk konstruktivt, Åstorp, Retorikförlaget, 2008Obligatorisk (81 sidor läses.)
- Stensson, Britta, Mellan raderna: strategier för en tolkande läsundervisning, Göteborg, Daidalos, 2006Obligatorisk
- Strömquist, Siv, Skrivprocessen :b teori och tillämpning, 3., omarb. och utök. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007Obligatorisk (162 sidor läses.)
- Wolf, Lars, Till dig en blå tussilago: att läsa och skriva lyrik i skolan, 2., [utök.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2004Obligatorisk (S 14–155 140 sidor.)
Samling med exempel på dokumentations- och bedömningsmaterial, ca 10 sidor.
Exempelsamling på samtalsmodeller, 9 sidor. (Ingår i kompendium; säljes i receptionen.)
Ca 1500 sidor skönlitteratur riktat mot ämnesgruppen väljes också i samråd med undervisande lärare.
Kurslitteraturen omfattar
Del 1: Tal, läs- och skrivutveckling, 1396 sidor.
Del 2: Skönlitterär läsning, 652 sidor (samt skönlitteratur om ca 1500 sidor)
Referenslitteratur
- Svenska skrivregler, 3., [utök.] utg., Stockholm, Liber, 2008
- Språkriktighetsboken, 1. uppl., Stockholm, Norstedts akademiska förlag, 2005
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2024
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2023
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2022
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2019
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2016
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012, version 1