Svenska II i grundskolans årskurser 4-6
Kursplan, Grundnivå, 4PE041
- Kod
- 4PE041
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 15 februari 2012
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom grundlärarprogrammet och kan också komma att ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Svenska 1 för grundlärarprogrammet med inriktning mot årskurs 4-6, 7,5 hp
Mål
Syftet med kursen är ge teoretiska och praktiska kunskaper om elevers fortsatta tal-, läs- och
skrivutveckling och om deras möte med skönlitteratur och sakprosa.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- Redogöra för, jämföra och kritiskt förhålla sig till olika teorier och metoder som rör elevers tal, läs-
och skrivutveckling med fokus på mellanåren
- Utifrån olika didaktiska perspektiv ge exempel på, förklara och värdera hur undervisningen
skapar möjligheter för elevers lärande och språkliga utveckling
- Förklara och tillämpa modeller för bedömning av elevers läs- och skrivutveckling i mellanåren.
- Analysera och kritiskt diskutera estetiska uttrycksmedels potential för språkutveckling.
- Beskriva aspekter av läs- och skrivsvårigheter samt diskutera skriftspråklig normalisering och
marginalisering.
- Känna till och analysera barn- och ungdomslitteratur, dess historia samt olika genrer
- Känna till och analysera berättande i olika medier.
- Beskriva hur språket kommer till uttryck i olika skolämnen och typer av texter samt
problematisera språkets betydelse för elevers kunskapsutveckling.
- Skriftligt och muntligt sammanställa och diskutera kursinnehållet på ett vetenskapligt och
språkligt godtagbart sätt.
Innehåll
Kursen består av två delar
Tal, läs- och skrivutveckling, 10 hp
Skönlitterär läsning, 5 hp
Under kursen behandlas följande områden:
- Teorier om och metoder för tal-, läs- och skrivutveckling
- Läs- och skrivstrategier
- Språkutvecklande samtal
- Språkmiljöer, organisation av undervisning och undervisningens progression
- Dokumentation, analys och bedömning av elevers språkutveckling (såväl i svenska som
första- som andraspråk)
- Meningsskapande i olika praktiker med fokus på estetiska uttrycksformer, multimodala/
sammansatta texter och IKT
- Läs- och skrivsvårigheter, dyslexi
- Andraspråksinlärning
- Skriftspråkliga regler, grammatik och textanalys
- Olika former av språkande/genrer
2
- Skönlitteratur och sakprosa för barn och ungdom
- Samtal om skönlitteratur
- Begreppet litterär kanon
- Sagor och myter från olika kulturer
- Litteraturvetenskapliga grundbegrepp för lyrik-, prosa och dramaanalys
- Egen tillägnan av skönlitteratur
- Egen skriftlig och muntlig produktion (för att utveckla ett yrkesspråk)
- Forskningsmetoder för att studera tal-, läs- och skrivutveckling
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Muntliga och skriftliga examinationer.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2024, version 3
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2024, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2024, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2023
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2022
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012, version 1